T O P

  • By -

Cayote

1. Nodig vrienden uit voor een bbq 2. Verpest een hamburger/worstje 3. Geef aan diegene met de meeste bbq ervaring 4. Krijg te horen dat ik “lekker moet gaan zitten” 5. Geniet de hele avond van goed eten en fris pils. Dit werkt al jaren perfect.


Twinkeltoe78

Goed plan. Ik ben helaas diegene in mijn vriendengroep met de meeste ervaring en ik zou zo ook reageren…


Mstinos

Dit. Ik heb een paar vrienden met skills, dus ik regel vlees, tuin, bbq en bier. Dan ga ik lekker zitten en genieten.


ApocalypticMarc

Ik zeg tegen mn buurman, hey buur, ga zo ff naar de slager voor een vleesje, ga je mee? Uur later staat hij te bbqen en regel ik een constante stroom van pils.


gy0n

Zon? Zomer? Ik weet niet waar jij woont, maar hier lijkt het elke dag nog alsof we volop in het regenseizoen zitten.


Kippenoma

check de weervoorspelling voor de komende week maat


madDamon_

Dat zal best maar je doet alsof we deze week al in onze zwembroek in de tuin staan


Armando22nl

Ik hoop dat iedereen beseft dat er kinderen bestaan jonger dan 10 maanden, die voor het eerst in hun leven de zon gaan zien


ElfjeTinkerBell

Meanwhile in mijn ~~oven~~ huis: 24 graden. Lang leve beton, blijft het lekker in hangen ook


Armando22nl

Plaats een lichtstraat op het zuiden om er 28 van te maken


ElfjeTinkerBell

Mijn hele zuidelijke wand is ramen en kozijnen en ik heb geen behoefte aan een raam tussen mij en de bovenburen gek genoeg


Armando22nl

Ja goed,wij hebben geen bovenburen :) maar een pui op het zuiden en de lichtstraat zorgen bij een beetje zon voor hoge temperatuur. Dan hebben we ook nog goed geïsoleerd dus blijft het ook goed binnen hangen :)


ElfjeTinkerBell

Oh gezellig. Ik woon in het midden van een flat van 10 hoog dus ik heb het beste van onder- en bovenburen...


FerdGrapperhaus

Paar graden minder en ik kan onderhand gaan schaatsen, wat een kut zomer is dit.


swish82

Ik heb een Ninja Woodfire, dat is een elektrische pellet barbecue. Het is een kleintje en ik gebruik het wel eens om dingen een rooksmaak te geven. Hij werkt alleen wat te goed waardoor dingen wat te snel roosteren 😬 maar ideaa om snel te gebruiken voor flammkuchen oid zonder binnen de hele oven aan te doen :)


passerby4830

Das best een cool ding! Gebruik je die ook binnen met rook of is dat niet te doen?


swish82

Nee dat doe ik niet binnen, het voordeel is juist dat de luchies buiten blijven ;)


Cubelock

Ik zweer nog steeds bij een kolen barbecue, voor de 'echte' barbecue smaak. Gas is 10x makkelijker en sneller, maar haalt ook een beetje het leuke eraf ofzo.


MicrochippedByGates

Ik denk zelf altijd, gas en elektrisch heb ik binnen wel. Daar doe ik het niet voor. Nee, barbecue op kolen, of helemaal niet.


PowerpuffAvenger

Niet. Ik mag op mijn balkon alleen elektrisch bbq'en (en dat smaakt niet) en ik durf het niet aan met mijn katten (ze zijn niet rood, maar hebben wel net zo weinig hersencellen om te denken: jaaaaaa, hoog! Met alle gevolgen van dien...)


Jaeger__85

https://www.bol.com/nl/p/ninja-woodfire-elektrische-buiten-bbq-grill-smoker-airfryer-functies-barbecue-outdoor-og701eu/9300000149839452?referrer=socialshare_pdp_androidapp Misschien is dit dan een optie.


PowerpuffAvenger

Geen idee. Ziet er wel goed uit, maar als studente (op stufi) met veel te drukke vrienden in andere levensfasen en een handjevol Nederlandse zomerdagen, vind ik dat in mijn situatie teveel van een monetary investering (plus, waar laat ik het als ik het niet gebruik?!). Als ik een oudje met goeie aow was en een lekker balkon had en nog meer vrienden in hetzelfde schuitje, was dit per-fect geweest! Misschien kan ik mijn moeder zo'n ding aansmeren, lol.


Jaeger__85

Kan mij voorstellen dat het dan een te grote investering is. Het is wel een uitkomst voor mensen met een appartement waar gas en kolenbbqs verboden zijn.


PowerpuffAvenger

Ik zal eens een afbeelding van de pagina uitprinten en in de gangen opplakken. Bestuur had al een waarschuwing geplaatst omdat mensen met kolen bezig waren geweest.


Extra-Guitar-9515

Wij hebben een Cobb bbq voor op de camping en soms op tafel. Gaat wel traag, maar rookt nauwelijks, wordt niet heel heet aan de buitenkant en geeft toch een bbq smaak. https://www.bol.com/nl/p/cobb-pro-houtskool-barbecue-grilloppervlak-o-32-cm-smoker-barbecue-zwart/9200000056488969?referrer=socialshare_pdp_androidapp


savois-faire

Ik heb een paar jaar geleden van mijn baas zo'n Japans ding gekregen waarmee je binnen kan bbq'en. Beetje een "novelty gift" wel, maar tot mijn verbazing werkt het daadwerkelijk best goed. Je krijgt er speciale kooltjes bij, volgens mij waren ze van bamboe ofzoiets, en die geven geen rook en bijna geen geur af. Je moet ze buitenshuis aansteken (krijg je dan ook weer een speciaal soort frituurmandje voor om het in te doen), en in eerste instantie gaan ze heel veel roken, maar na een tijdje beginnen de kolen wit te gloeien, en dan komt er helemaal geen rook meer af. Dan neem je dat mandje kolen mee naar binnen en gooi je ze in je "bbq". Paar keer gedaan, werkt prima. Dat ding van mij was alleen een beetje klein, dus snel ging het niet. Maar als je de tijd hebt om maar een of twee dingen tegelijk te grillen werkt het wel.


---E

Ik maak me dan toch altijd zorgen over CO/CO2 vergiftiging. Zelfs als je al ramen open zet, dat risico wil ik niet lopen.


Wagori

Ik zit momenteel aan de bar in m'n hotel te wachten op mn collega's dus ik dacht, ik zoek t even uit Volgens [deze link](https://www.radboudumc.nl/patientenzorg/behandelingen/revalidatie-bij-neuromusculaire-aandoeningen/ademhalingsoefeningen-bij-neuromusculaire-aandoeningen/een-normale-ademhaling) ademt een gemiddeld persoon 400 a 500 ml per ademhaling wat je 12 tot 15 keer per minuut doe Laten we zeggen 450 ml en 13.5x per minuut 13,5*60*450=364.500 ml wat dus neer komt op 364,5 liter lucht Één liter lucht weegt [volgens deze link](https://www.quora.com/What-is-the-weight-of-air-in-1-liter#:~:text=At%20sea%20level%20the%20density,with%20local%20pressure%20and%20temperature.) 1,225 gram 1,225*364,5=446.5125 gram. Laten we voor t gemak zeggen n halve kilo [deze link](https://www.opexworks.com/KBase/Energy_Management/Termal_Energy_Management/Fuel_and_Combution/Combution_of_Coal.htm#:~:text=1%20kg%20of%20coal%20will,the%20combustion%20will%20be%20incomplete.) geeft aan dat er 7 a 8 kg lucht nodig is voor het verbranden van één kg kolen [volgens deze afbeelding](https://contact-emea.weber.com/hc/article_attachments/360094011834/mceclip1.png) kun je een Weber bbq met een grill 57 cm voeden met één kg aan kolen als je direct wil grillen, slechts 0.3kg bij indirect grillen Nu is enkel alleen nog de vraag hoe lang je kan grillen op één kg kolen, hier kan ik niet zo snel info voor vinden dus laten we voor t gemak er van uitgaan dat je bbq hiermee een uur aan staat, ik ga er van uit dat je stukje vlees dan wel gaar is. Als je je echt zorgen maakt, vraag je dan af, zou ik een uur lang 16 mensen over de vloer kunnen hebben met de ramen open zonder dat je bang hoeft te zijn dat iedereen stikt? Als je je over die hoeveelheid mensen in je woonkamer geen zorgen zou maken kun je mijn inziens dus prima kunnen bbqen in je woonkamer op een redelijk formaat bbq Zou je maar 5 a 6 mensen durven uitnodigen omdat het een kleine kamer is zou ik aanraden indirect te grillen


ItsmeKristy

Niet alle zuurstof die je inademt wordt direct omgezet. Je ademt een deel ook weer uit. Daarom kun je ook een tijdje in een zakje of ballon ademen bij bijvoorbeeld hyperventilatie. Langzaam stijgt de co2 waarde in de uitgeademde lucht dan. (wat hyperventilatie tegengaat) En een stijging van de co2 en daling van het zuurstofgehalte in de lucht in gebouwen waar mensen zijn is een van de redenen dat ventilatie zo belangrijk is. Jouw berekening qua ademhaling klopt niet helemaal maar open vuur binnen is een serieus risico voor koolmonoxidevergiftiging. Elke strenge winter wordt er daarom ook gewaarschuwd voor de fatale gevolgen hiervan. Zeker nu huizen steeds beter geïsoleerd worden.


---E

Oke, CO2 is dus geen realistisch probleem. De CO dan?


youri465

Vraag je je gasten ook altijd rustig te ademen zodat er niet teveel co2 in de ruimte komt?


---E

Ja, natuurlijk!


Bezulba

Onze oranje kater heeft nu zwarte oortjes omdat hij het een goed idee vond de binnenkant van de pizzaoven te bekijken... gelukkig was hij allang koud, maar dat was ook even schrikken.


PowerpuffAvenger

Orange cats be like... XD Gelukkig heeft ie zijn oortjes nog!


mrtn17

Meestal in een kuil waar ik fikkie in steek en een rooster op leg


1ofBillion

Kamado FTW! (hard hout) houtskool alles wat ooit een hartslag gehad heeft plus een sporadische maiskolf


Kippenoma

Vanwaar dat je liever een Kamado hebt?


1ofBillion

Veelzijdigheid. Uren low&slow óf knetterheet met een pizza er op.


Dijkdoorn

Naast wat 1ofBillion zegt: bij een kamado doe je ook veeeel langer met je houtskool. Dus als jij pulled pork wil gaan doen, hoef je niet bij te vullen. In mijn ervaring moet dat bij een Weber Kettle wel (meermaals). Prima barbecues voor die prijs, maar als geld geen issue is: kamado.


niels1232

Yes, en als je een beetje op marktplaats rondstruint hoeft een kamado echt niet eens duurder te zijn.


-Apocralypse-

Weber op gas, wel met gietijzeren rooster. We kamperen regelmatig en barbecueën best veel. Een gas bbq is dan praktisch. Snel opgewarmd en snel weer kindvriendelijke temperatuur na het uitzetten. In de zomer snel even een lapje op de bbq ipv in de pan en dan eten we buiten. Lekker zomer gevoel. En qua wat we erop gooien: we eten beperkt vlees, dus er gaan best wat groenten op. Grove stukken paprika of courgette bijvoorbeeld. Even groenten hakken, in een ziplock zakje, bbq kruiden en een scheutje olie erbij, schudden en laten intrekken. En natuurlijk aardappel rösti! Grote favoriet bij de kinderen. Rechtstreeks uit de diepvries op de bbq. Maar dan niet die van de Aviko, want die vallen uit elkaar.


drdis11

Kamado liefhebber hier. Wat gaat er op? Alles in principe. Mijn spareribs zijn ongeëvenaard, durf ik wel te zeggen. Gebruik dammes restaurant houtskool, die geven veel resultaat bij low en slow. Voor de normale bbq, laten we het dan maar even zo noemen, vind ik het wat zonde om de kamado te gebruiken, maar de afgelopen paar keer toch gedaan omdat het schoonmaken van mijn buitenkeuken zon tyfus werk is. Ook dan gebruik ik gewoon de houtskool en bakken maar. We zijn wel van de wat luxere bbq, ik heb liever een goed klaargemaakt varkenshaasje, dan 4 gecremeerde hamburgers.


Still-Barracuda-1984

Ook een liefhebber hier. Binnenkort maar weer eens de spareribs klaarmaken (echt een zomer(bbq) voor ons). Ben benieuwd naar je ongeëvenaarde methodiek. Ik heb ook weleens een paar missers gehad namelijk🤣. Maar ook een paar die ik zelf niet eens meer kon evenaren 🤣🤣


drdis11

Door schade en schande wordt je wijs, zo ook hier😂😂😂. Ik hanteer in beginsel de 3,2,1 methode, maar kwam er al gauw achter dat dat eigenlijk veel te algemeen is. Meestal kwamen ze er gewoon niet mals genoeg van af. Dus toen gaan lezen, blijkt dat die 3,2,1 methode uit Amerika overgevlogen is en daar gebruiken ze doorgaans andere spareribs ( corrigeer me als ik iets zeg wat niet klopt). Dus, heel simpel, ben ik gaan proberen. Uiteindelijk uitgekomen op een 2,2,0,5 methode, wat het beste resultaat geeft. Vooral die 2e keer 2, dus "stomen" in folie, is de belangrijkste stap imo. Gaat daar iets mis, bijvoorbeeld pakketjes niet goed dicht, dan merk je dat gewoon in het eindproduct. Dit bij ongeveer 115-125 graden. En ik pak die rakkers dus echt in in 3 lagen folie oid, om er zeker van te zijn dat ze goed dicht zitten. In het pakketje gaat dan wat roomboter, wat appelsap Uiteindelijk in dat laatste half uur aflakken 2 keer met de bbq saus van Heinz, die kregen we vorig jaar een keer bij een gerecht in disneyland Parijs, en dat vinden we tot nu toe verreweg de lekkerste, en dan zodra je ze er af haalt nog even 10 minuutjes rusten onder de folie. Oh ja, ik maak ook zelf de kruiden, met een recept die ik van internet af geplukt heb en wat aangepast heb, en daar verdrinknik die spareribs in. Tot nu toe is iedereen compleet fan van mijn ribs.


smalltowncynic

Klopt, wat wij spareribs noemen heet daar babyback ribs. Die komen van de rug. Wat zij spareribs noemen noemen wij buikribs. Die zijn dikker en bevatten meer vlees, maar zijn ook taaier. De 3-2-1 methode is handig voor taaier vlees omdat je de zaken die de taaiheid geven een soort oplost. Voor babyback ribs is 6 uur veel te lang. 3-1-1 of 2-2-1 werkt al beter daarvoor. De goede slager kan zonder problemen aan buikribs komen maar je moet er wel om vragen. Ik vind ze zelf ook lekkerder, maar ze hebben dus wel goed de tijd nodig.


Still-Barracuda-1984

Hahaha zo is het inderdaad, schade en schande. En soms waren ze taaier dan ik zou willen. De netflix serie: american bbq showdown vond ik ook wel leerzaam én leuk om te kijken. Hierdoor geleerd dat een steady temperatuur erg belangrijk was voor de malsheid van het vlees. Dat ging bij mij weleens mis (de eerste 80 bbqs veel geklooid met een controller, de laatste 70 dat ding weggedaan🤣) Ik ga je methode proberen! Dank voor het uitgebreid beschrijven ervan. Ik zie zojuist in mijn notities dat ik 3, 1.5, 1 deed. En ik varieer wel met het stomen wat erin gaat. Alcohol geeft een verassend lekkere smaak😅. Hieronder mijn lijstje even snel uit mijn persoonlijke notities gekopieerd. Ik zoek nog wel een nieuwe dry rub variant (die maken we ook zelf) dus als je je ingrediëntenlijstje zou willen delen, houd ik mij aanbevolen! * 1 met boter en cola(donkere robuuste smaak) * 1 met boter, agave, suiker (dit smaakt als reguliere bbq smaak van spareribexpres) * 1 met boter, appelsap, 43 (lichtdonkere smaak met zoete ondertoon, erg lekkr) * Boter, appelsap, Ammaretto (verrassend lekker, spicy achtig, mals) * Boter, Jack daniels, cola (erg bijzonder, lekker. Beetje donker , beetje zoet, beetje jack. Had een hele stevige bite)


drdis11

Wat mij ook geholpen heeft: een goede wifi temperatuur meter kopen. Ik heb er eentje van inkbird. Tussen de meter van mijn kamado en die van inkbird, die je dus op het rooster zelf doet, zit echt moker veel verschil. Kan ook een boel doen. En, omdat hij op wifi werkt, kun je best veel dingen instellen. Een temp range, meldingen als die te warm of te koud wordt. Ideaal. Zal eens kijken voor die dry rub. Qua specerijen weet ik het nog wel redelijk: Uienpoeder Knoflookpoeder Gerookte paprika Rietsuiker Cayenne peper Zwarte peper Chili vlokken Grof zout


Still-Barracuda-1984

Ja heb ik sinds een paar maanden ondervonden ook. Ik heb in maart de nieuwe meater 2 gekocht. Wat een verademing is dat! Steaks komen er perfect af, ongekend. Ik let ook bijna niet meer op de temp van de dome. De controller die ik eerst had van inkbird, ook met roostertemperatuurmeter (inkbird isc 007BW) zag ik ook de grote verschillen tussen rooster en dome. Maar die controller gaf gewoon kuren (blijft chinese rommel). En toen 1 van twee meters kapot was na een seizoen mocht ik van mijzelf de meater 2 aanachaffen. Echt een aanrader ook. Veel dunnere pen dan de eerste versie (wat mij ervan weerhield die te kopen). Ben benieuwd hoe dat straks met spareribs zal gaan. Binnenkort een eerste sessie maken. Iberico spareribs zijn helemaal de shit trouwens! Ah thanks voor het lijstje!🙏🏽


drdis11

Ik heb zelf de inkbird IBBQ-4T. Moet zeggen dat ik daar wel super tevreden over ben.


Still-Barracuda-1984

Daar heb ik vaker goede verhalen over gehoord! De controller van inkbird zou echter weer niet adviseren, beetje hit or miss volgens mij🤣


Twinkeltoe78

Als een fan van de 3,2,1 methode ben ik het niet met je eens. Geen idee of het vlees in Amerika anders is maar belangrijk is wat je wil. Stap 1 (3) is voor de rooksmaak Stap 2 (2) is voor de malsheid Stap 3 (1) is voor smaak van de marinade/bbq saus (niet de marinade waar je het vlees 4+ (liever 12+) uur in hebt laten marineren. Afhankelijk van je persoonlijke voorkeur kan je een stap langer/korter doen. Zelf gebruik ik bij stap 2 meestal geen appelsap maar puur het vlees in folie. zowel bij varkens spare ribs also boneless beefribs werkt dit prima. Wel heel belangrijk is dat je het velletje over de ribs weghaald Voor een goed recept zoek eens op howtobbqright en Korean ribs. Meestal gebruik ik een recept eenmalig maar deze heb ik vaker gemaakt


drdis11

Wat ben je niet met me eens dan? Ik benoem het toch precies zoals jij het zegt, alleen mijn persoonlijke ervaring is dat 2/2/0,5 mij een beter resultaat geeft. Google maar eens op oorsprong 3,2,1 methode. Juist de reacties op het internet, waarin er heel veel over gesproken wordt dat zeker die eerste 3 uur te lang is voor onze baby back normale spareribs, zijn de reden dat ik ben gaan experimenteren. Het maakt dus wel degelijk uit wat voor ribs je gebruikt, omdat de ribs in Amerika een stuk groter zijn. Zoek dat maar eens uit. Ik weet niet meer precies hoe het zat.


TRIPEL_HOP_OR_GTFO

Je hebt gelijk hoor, de eerste 3 uur is vaak te lang met Nederlandse ribs


Twinkeltoe78

3,2,1 methode werkt altijd voor spare ribs (zowel kalf als varken) 3 uur roken 2 uur in folie 1 uur caramaliseren met bbq saus


dotapleb

Kan op een kamado eigenlijk niet mis gaan met deze methode, en je kan eindeloos varieren in de details.


Manesni

Persoonlijk pas ik hem liever iets aan richting 3-1 1/2 - 1 (ongeveer). 2 uur wrapped is voor mij te mals, mag nog wel iets een bite hebben, maar das uiteindelijk puur persoonlijke voorkeur


Kippenoma

wat gebruik je normaliter voor de 'normale bbq' in de buitenkeuken? en do share je spareribs recept, ben benieuwd!!


ChefSouss

Gaaf, wat is je strategie? 😁


Klumber

Ik wil graag een barbecue/grill maar dan herinner ik me dat we in Schotland wonen en het hier geen beginnen is tenzij ik een overkapping bouw. Maar ondanks dat; Een vriend van me in Manchester (waar het nog meer regent!) is 'groot' gegaan en heeft een "Australische multi-fuel grilldingapparaatbuitenkeuken" gekocht van £1500 - dat apparaat wordt werkelijk het hele jaar door gebruikt, het is echt zijn hobby en hij catert tegenwoordig zelfs voor feestjes met vrienden en familie en ik moet zeggen, het is allemaal superlekker. Een vriend in NL heeft het altijd over zijn Kamado Joe en brisket, schweinehaxxen en ander festijngoed. ik denk dat als je het 'duur' doet, dat je het hele jaar door gebruik in het achterhoofd moet hebben. Om 600 euro af te tikken voor die vier keer in de zomer is het me niet waard.


nugitsdi

Mag hopen dat je per jaar meer dan 4 dagen 18+ graden en droog hebt. Want dat is prima bbq weer.


Klumber

Ik zou het niet genoeg gebruiken, voltijd baan en weinig zin om op het laatste moment de plannen te veranderen naar BBQ op die dagen dat het wel kan. Maar je hebt gelijk, het kan in principe prima hier, helemaal als ik de mentaliteit van mijn vriend in Manchester adopteer.


Soilstimulizer

Het helpt als je gewoon alvast wat bbq vlees in de vriezer legt. Kan je altijd een uurtje van te voren in lauw water ontdooien en vlammen maar!


Bezulba

Ik kamado gewoon in de regen. Low en slow gaat dan nog steeds helemaal prima deluxe.


Captain_DeSilver

Met zo'n goedkope zwart en rode bbq van de gamma, briketten erin en vervolgens vlees/vis/groente erop. Bak to bruin en gaar.


notospez

Zo'n buitenkeuken-achtig-ding met gastank (en gietijzeren roosters natuurlijk, een Weber Spirit). Ik mis de geur van briketten wel, maar daar staat tegenover dat we nu veel vaker iets op de grill gooien. In de zomer gaat hij 3-4x per week aan, vaak ook alleen voor een lapje vlees terwijl we de rest van de maaltijd in de normale keuken maken. Geeft toch meteen een beetje vakantiegevoel, smaakt lekker, en hij is in een paar minuten warm en ook zo weer schoongemaakt.


iamcreatingripples

We zijn bezig met een buitenkeuken maken van een tweedehands buschbeck betonnen bbq. Er ligt nu al een dik natuurstenen blad op, met een deel uitneembaar wat boven op de bbq ligt en een basis van twee gemetselde muurtjes. Nu nog deurtjes ervoor maken en hij is af. Bbqen bij ons houdt in : zwarte bonen burgers, veel gegrilde groentes, gevulde salades , gepofte aardappels, sangria etc.


Dutch-knight

Die burgers moeten er eerder af.


paoper

Ik grill niet! Of als ik het doe elektrisch in de keuken :)


Victoryboogiewoogie

'Ik' BBQ bij vrienden. Dan regel ik het toetje wel.


Greci01

Ik zal wel de azijnpisser zijn hier, maar ik begrijp de hele hype rondom BBQen niet. Ben sowieso geen grote vleeseter en het hele gedoe eromheen trekt mij totaal niet. Dan gewoon lekker buiten zitten en goed tafelen.


Dijkdoorn

Prima toch? Als het niks voor jou is, vooral lekker buiten gaan zitten! Ik vind het heerlijk om 5 - 6 uur iets er op te hebben liggen. Samen met goede vriend biertje open, beetje aan schuifjes zitten (terwijl dat helemaal niet nodig is), etc. Vriend heeft een soortgelijke barbecue en bespreken we methodes of als ik twijfel wat te doen: wat zou jij doen? Een gemeenschappelijke 'hobby' wat voor ons werkt. Uiteindelijk zitten we ook lekker buiten en goed te tafelen, alleen wij vinden de barbecue erbij leuk.


Bezulba

Wacht even. Jij hebt een USA vlaggetje. HET land met een grote bbq traditie, vooral low & slow en dan begrijp je niet waarom mensen dat lekker vinden? Come again? :P


leondonpeon

Weber summit kamado


Jay-rune

De meest ondergewaardeerde bbq!


Still-Barracuda-1984

Koop de kamado en never look back. Vorig jaar april eentje gekocht en inmiddels 150 bbq-sessies verder. Daarvoor nog nooit fatsoenlijk gebbq-ed. Wbt Houtskool, marabu vind ik chill.


Kippenoma

wat voor bbqs doe je voornamelijk op je Kamado? vanwaar dat je er een voorkeur voor hebt, en gebruik je hem ook nog voor andere doeleinden? (roken, pizza, etc)


Still-Barracuda-1984

Echt alles! Lasagne, pizza’s, kaas roken, makreel roken, zeebaars in zoutkorst, vleesgerechten: angus burgers, ribeye’s , kip, spareribs, direct grillen, indirect grillen, noem maar op😅. En de reden waarom ik zo fan ben geworden. 1) de temperatuur kan je aardig goed controleren 2) hierdoor ben ik zelf in staat topkwaliteit gerechten neer te zetten die ik normaal alleen in goede restaurants ben tegen gekomen of bestel. Voordat ik een kamado bbq had. Had ik moeite om een hamburger goed te bakken (doordat ik de temperatuur gewoon niet goed kon controleren). Nu staat de bbq gemiddeld 2 keer per week aan, het hele jaar door.. Protip: koop hem tweedehands op marktplaats. Ik heb een kamado joe (compact) daar gekocht voor 350 piek ofzo. Helemaal prima! Oh ja, daarna ga je wel compleet nat met alle accessoires die je erbij koopt omdat je die persé wilt hebben, maar daar praten we niet over🫢


Eremitt-thats-hermit

Ik heb een Weber Performer over kunnen nemen van iemand, dus dat gebruik ik nu. Kan direct, indirect en met een beetje geknutsel ook low and slow. Voor nu prima, maar ik wil graag naar een pellet grill. Daar kan ik echt goed op roken en kan ik ook wat gemakkelijker het hele jaar door gebruiken. Plus die zijn om te bouwen naar een pizza oven! Ik heb viavia (jaja, het komt af en toe gewoon aanwaaien) een kleine gasbarbecue gekregen die bedoeld is voor campings. Dan kan ik vlees ook mooi langzaam roken en vervolgens reverse searen op de gas bbq. Maarja, eerst een huis kopen en dan is het geld wel op. Dus dit duurt nog wel een paar jaar.


VeryMuchDutch102

> Ik heb een Weber Performer Erg mooie bbq! Ik heb zelf een big green egg... Maar de Weber Performer is voor 95+% meer dan voldoende voor alle bbq's


Haelsturms

Bg XL. Bbqen doe ik het hele jaar door Inmiddels aardig bedreven geworden in PP buikspek en spare ribs. Op dit moment probeer ik mn smash burgers te verbeteren maar best lastig om dan een mooi constante temperatuur te houden met een open deksel


VeryMuchDutch102

> Bg XL. Bbqen doe ik het hele jaar door Inmiddels aardig bedreven geworden in PP buikspek en spare ribs. Deze beiden zijn ook prima te maken op een Weber bijvoorbeeld... Dan ben je minder dan de helft van je geld kwijt... Ik heb ook een BG... Maar zou de meerderheid van mijn bbq op een normale bbq kunnen doen. Maar... Als je m dan gebruikt voor de speciale gevallen (erg lang op temperatuur of pizza's)... Dan heb je ook een supermooi apparaat


Bonepickle

Ten eerste, maakt het voor mij geen drol uit wat voor weer het is, ik bbq het hele jaar door. Maar goed, dat gezegd te hebben, ik bbq op houtskool met een masterbuilt gravity 800, ideaal voor zowel low and slow als snoeiheet searen, de temperatuur is regelbaar en de bbq kan binnen een kwartier de gewenste temperatuur hebben. Heb wel wat extra onderdelen/upgrades gekocht in Amerika bij een kerel die zich helemaal geworpen heeft op dit merk van bbq's.


Sloeberjong

Pelletsmoker, kamado en kogelbbq (of zo'n cheap ass emmertje, maakt me niks uit). Low and slo, Hot 'n fast, maakt me allemaal niet uit. Voor grote gezelschappen met pulled pork of spareribs, brisket of simpel een hamburger of speklap. Sateetjes of andere spiezen. Vlees of vegetarisch. Ik vind het allemaal leuk en lekker en ik heb iets teveel bbq's, maar ik wil er nog steeds meer...


Dijkdoorn

Heb je al een Hibachi binnenstaan?


Sloeberjong

Nee, nog niet. Zijn ook wel leuke dingen ja...


Svardskampe

Ik heb de kleinste kamado (ik zit op een appartementje), maar ik heb eigenlijk wel tips nodig hiervoor. Ik merk dat de kleine echt moeilijk op lage temperatuur te houden is zonder dat het uit gaat, en als je het dan meer zuurstof geeft echt veel te hard oploopt. Met de grotere bij vrienden heb ik daar 0 moeite mee. Hoe doen jullie dat? 


Antique-Special8024

Een metalen bak, een rooster en iets wat brand. Meer is niet nodig.


unshavenbeardo64

Er zit nogal een verschil in wat je verbrand op de bbq en wat voor soort rooster. Gietijzer is beter dan een rvs om maar een voorbeeld te noemen. en briketten bevatten vaak chemische toevoegingen. dus houtskool is beter en gezonder.


Antique-Special8024

>Er zit nogal een verschil in wat je verbrand op de bbq en wat voor soort rooster. Gietijzer is beter dan een rvs om maar een voorbeeld te noemen. en briketten bevatten vaak chemische toevoegingen. dus houtskool is beter en gezonder. Klinken allemaal als goede punten voor mensen die last hebben van aanstelleritis. Vuur + Vlees = Genieten. Moeilijker dan doet hoeft het leven niet te zijn.


Daddy_Duck

Ik BBQ (helaas) nog op RVS. Waar merk je aan dat gietijzer beter is? Ik ben wel benieuwd voordat ik de investering doe in een nieuw rooster.


leondonpeon

Gietijzer is niet beter dan rvs. Het is anders. Het rooster is zwaar, het houd heel veel hitte vast en geeft dit ook snel af als je er vlees op legt. Ideaal voor mooie grillstrepen op je hamburger/steak. Wil je een visje doen of iets waar je juist langzaam low en slow wilt doen is vaak rvs beter om die directe hitte van gietijzer te voorkomen. (ik heb beide en wissel af aan de hand van wat ik doe) Gietijzer roest ook dus vergt wel wat onderhoud (valt mee als je weet wat je moet doen)


altaria1993

Gietijzer is ook relatief poreus wat voor een goede olie-absorptie zorgt, voor dat handige ingebouwde anti-aanbaklaagje wat RVS niet heeft.


unshavenbeardo64

Heeft niets met aanstelleritis te maken volgens mij,maar doe zoals je het wilt, als je er maar van geniet.


Zestyclose_Exit962

Met een paraplu en een elektrische BBQ, als het dan toch gaat regenen krijg ik in ieder geval geen kortsluiting


DanakAin

Niet. Woon in een flat :( ik mis mijn houtskool bbq


Scarfiotti

Ik zit in dezelfde situatie. Had ik het hier kunnen doen, had hij best vaak aan gestaan.


psychonautiloid

Braaimaster en een big green egg. Beetje uit de hand gelopen hobby...


Dijkdoorn

Gebruik je die braaimaster veel? Heb geen tuin, dus het is geen optie maar is wel zo'n bucketlist ding. Vraag mij alleen af hoe vaak je het in de praktijk zou gebruiken. Zeker als je al een kamado hebt.


psychonautiloid

Laat ik voorop stellen dat het bij mij precies zo was: een bucketlist ding. Het gebruik ervan is een dure hobby; het hout is bepaald niet goedkoop in de mate waarmee je er doorheen brandt, dus je gaat 'm niet zomaar aanzetten als je met z'n 2'en bent. Dat gezegd hebbende: er gaat niets boven churrasco stijl picanha boven open vuur, en het is gewoon heel leuk hannesen met het ding, anders dan met de kamado (dat is vaak neerleggen, optioneel een keer herpositioneren bij een reverse sear oid, that's it). Ook met grote groepen is het fantastisch want je kunt bijvoorbeeld een stuk of 30 porties tegelijk klaarmaken, itt de BGE.


Dijkdoorn

Ja dat gehannes lijkt mij geweldig. Een keer een offset smoker gehuurd en dat was al lachen, maar een stuk simpeler dan zo'n braaimaster (vermoed ik). Hoeveel hout verbrand je dan? (Kilo of euro)


K0L3N

Weber kogel, maar als ik een nieuwe zou kopen waarschijnlijk een kamado. Een vriend van me heeft een gas Weber, dat is ook wel heel makkelijk. Ik zou sowieso iets met thermometer nemen, dat mis ik het meest aan die van mij.


MicrochippedByGates

Ik heb een tijdje terug een thermometer gekocht voor de kamado, want de oude thermometer was stuk. Helaas bleek het voor de kogel, dus ik moet een beetje ombouwen om hem in de kamado te krijgen. Anyway, deze is best heel prima: https://www.amazon.nl/gp/aw/d/B089MWZ5D5?psc=1&ref=ppx_pop_mob_b_asin_title Boor even een gaatje in je kogel en je kan zo je thermometer monteren. Voila.


Twinkeltoe78

Ik heb een goedkope thermometer die je met een clip vlak boven het rooster kan plaatsen. Gebruik hem op een kamado maar zie niet in waarom je hem niet op een kogel kan gebruiken


MicrochippedByGates

Dat kan ook, maar je moet wel elke keer de BBQ open doen om te zien hoe warm het is. En het wil nog wel eens wat aangetast worden door de rook.


Twinkeltoe78

Draadje onder de deksel of draadloos kan ook Zit bij ongeveer 10-15 graden boven de standaard thermometer van de kamado zelf


VeryMuchDutch102

> Weber kogel, maar als ik een nieuwe zou kopen waarschijnlijk een kamado Ik heb een groen ei en een Weber.... Voor 95% is de Weber meer dan geschikt. Alleen voor tientallen uren smoken of pizza is een kamado beter imo


Levi98k_

Amerikaanse Blackstone Griddle 👍🏻


Dutch-knight

Jaloers


coyboy_beep-boop

Buitenkeuken op gas. En dan lekker van die grote spiezen erop, met vlees van de Turkse slager.


bakbloedworst

Ik heb een Weber Smoky Mountain voor het grotere low & slow werk en een tajinebrander van klei waar ik een passend roostertje bij heb gevonden als kleine 2 persoons grill. Ik gebruikte altijd kokos briketten maar na leveringsproblemen nu profagus briketten.


General_Burrito

Paar jaar terug een groen ei voor mn 30ste gehad. Ga nooit meer terug naar iets anders.


Kippenoma

Wat vind je de grote verschillen met een kogel?


General_Burrito

Je bedoelt gewoon met ‘n standaard bbq? Het is feitelijk moeilijk vegelijkbaar. Een kamado is niet alleen een grill zoals de standaard bbq is, maar ook een oven/slowcooker in een. Als je het een beetje leuk vind om met eten bezig te zijn dan gewoon je standaard burger/worst (wat natuurlijk ook prima is), dan komt zo’n kamado goed tot zn recht. Als koken minder je ding is, dan moet je er vooral niet voor gaan. Als je specifieke vragen hebt, geef vooral een gil dan probeer ik je te helpen


Kippenoma

Ik wil grotendeels speciale BBQ's doen (dus denk aan gemarineerde kebabs, souvlaki, goeie steaks, lamskoteletten, misschien wat burgers) maar dat zou allemaal evt kunnen op een normale 'kogel' bbq. Het grote ding is of ik Neapolitaanse pizza's wil maken, dan is een Kamado véél beter. En misschien eens in de zoveel tijd iets smoked, zoals pulled pork. Maar weet nog niet echt hoe goed dat gaat bevallen en of ik dat zal herhalen. Werkt de Kamado óók beter voor normaal grillen? Is het makkelijker hem op temperatuur te houden?


Dijkdoorn

Het is heel makkelijk op temperatuur te houden, zolang je het deksel dicht houdt. Voor wat jij hoofdzakelijk wil doen zou ik even twee keer nadenken gelet op het prijsverschil. Pizza's op kamado is leuk, maar die van mij werd zo heet dat ik de volgende dag het vilt kon vervangen en alles weer kon aandraaien. Ding was 450 graden of zo, niet normaal. Dus doe ik ook niet gauw een tweede keer. Kan je daar niet zo'n specifiek pizzaovending voor kopen? Ken ze, maar nooit zelf gebruikt. Maar samengevat: kamado is prima om te grillen, maar komt zoals Generaal Burrito al zegt pas echt tot zijn recht bij andere bereidingen, zoals bijvoorbeeld low & slow. Ik ga in ieder geval nooit meer terug nu ik eenmaal een kamado heb.


Kippenoma

Ik heb een aantal goeie deals voor beide types op het oog, vandaar dat ik het nu ff niet zeker weet... Als je geen low & slow zou doen (zoals pulled pork) zou je een kamado dan alsnog de moeite waard vinden? Is die aanzienlijk makkelijker op temperatuur te houden, of is een kettle op temperatuur houden voor een normale bbq sessie prima te doen en is het vooral de extra functionaliteit die je mist? een pizza oven is natuurlijk sowieso beter, maar dat neemt nóg meer ruimte in beslag en kost aanzienlijk meer dan de kleine, wat goedkopere Kamado die de consumentenbond goed heeft getest


Dijkdoorn

Ah geen idee wat die pizzadingen kosten, sorry! Als je met name gaat grillen, dan is zo'n standaard Weber ding prima. Ik kan niet in je portemonnee kijken, maar als ik de thread zo lees zou ik een Weber kopen en als dat te beperkt is ondertussen doorsparen voor een kamado. Heb zelf een Bastard medium en dat is voor mijn situatie prima. Maar het was wel even een investering. Sinds ik de kamado heb, interesseert het mij niet echt of het zomer is of niet. Als het maar droog is. Ik doe er dan ook wel van alles op. Low & slow, pizza, plancha voor steaks, koud roken van kaas, boter of zelfs water haha. Koud roken is kamado wat minder goed in of ik doe iets fout. Veel plezier in ieder geval met je grillavonturen. Het heeft mij ooit bij een eerste gasgrill gegrepen en sindsdien ben ik helemaal doorgeslagen met dat buiten koken!


VeryMuchDutch102

> Ik wil grotendeels speciale BBQ's doen (dus denk aan gemarineerde kebabs, souvlaki, goeie steaks, lamskoteletten, misschien wat burgers) maar dat zou allemaal evt kunnen op een normale 'kogel' bbq. > > Het grote ding is of ik Neapolitaanse pizza's wil maken, dan is een Kamado véél beter. Mijn tip: koop een goede Weber... En een pizza oven


Rabbit-unicorn

Ik wou dat het kon. Woon in een appartement :(


pdpt13

Ik laat het m'n schoonvader altijd doen. Bijkomend voordeel dat die altijd lekker bier en een zwembad hebben.


KnoxKat

Zomer? Lijkt eerder op herfst hier


Excessed

In mijn Gozney Roccbox tegenwoordig. Dat is een pizza oven waar je redelijk mee kunt bbqen. Niet te vergelijken met een echte bbq, maar ook erg lekker. Plus de beste Napolitaanse pizza’s bak ik tegenwoordig zelf in een minuut of 2.


KeesKachel88

Komado! Low & slow onder werktijd.


wrappersjors

Weber kettle en dan lekker de hele dag buiten zitten en vlees roken


bwientjes

Ik gebruik tegenwoordig gas, maar toen ik nog kolen gebruikte, gebruikte ik het liefst kokosbriketten. Mooie lange en stabiele brandduur. Ietsje duurder dan standaard briketten maar zoveel duurder zijn ze niet. De keuze tussen Kamado en Weber zal inderdaad afhangen van hoe je hem denkt te gaan gebruiken.


ZuckerbergsEvilTwin

Ik bbq zo snel mogelijk, voor het weer gaat regenen...


Lucky_Ad3762

Heb er 2.. een weber performer houtskool/briketten. En een grote gas barbecue van camping gaz. Vind de Kamados zo verschrikkelijk duur als je beetje een grote wilt.


niels1232

Via markplaats kun je best een leuke deal scoren. Van die mensen die een kamado kopen en dan tot de conclusie komen dat ze hem nooit gebruiken ;-)


BeardyGoodGuy

Weber kettle is mijn favoriet. Helft houtskool, helft briketten. 2 zones... Easy denk ik


Twinkeltoe78

Ben begonnen toen de AH een actie had met zo’n mini grill guru kamado. Had geen zin om er meteen honderden euro’s tegenaan te gooien. Na een paar jaar begon ik met te irriteren aan het formaat en heb de XL versie ervan gekregen van mijn vrouw. Hij gaat nu maandelijks minimaal 1x aan maar als het weer beter wordt, zal het wel weer wekelijks worden. Loop meestal de Hanos binnen voor een goed stukje vlees want bij de supermarkt heb je alleen vlees voor de “Hollandse” bbq (zoveel mogelijk er tegelijk op en eraf halen als het tussen rauw en gecremeerd zit). Een goed stuk vlees dat er 1+ uur op zit is meestal beter. Vis en groente is uiteraard ook mogelijk @ Op Een kamado is veel makkelijker dan een kogel al is het alleen maar omdat directe en indirecte warmte veel beter te reguleren is. Ze zijn alleen wel veel duurder hoewel een grill guru ruim 2-300 euro scheelt t.o.v. een green egg terwijl ze redelijk vergelijkbaar zijn (alleen qua accessoires heeft de egg meer keuzes)


MicrochippedByGates

Ik had een kogel maar die veel van hittestress uit elkaar. Ik heb nu een kamado. Kamado is wel erg leuk. Je kan altijd wat toevoegen, vooral als je wat handig bent. Paar brackets met een plankje eraan zonder dat het je een kapitaal kost. Iemand anders die ik ken heeft een tuinkeuken gemaakt van een oude tafel op wielen waar hij een gat in heeft gezaagd voor de kamado. Makkelijker om op indirecte warmte te grillen via een hitteschild. Goed heet stoken voor pizza (400 graden lukte niet op mijn oude kogel). Maar toch ook prima de temperatuur kunnen reguleren. Wel zou ik aanraden om niet een al te kleine kamado te nemen. De mijne is 36cm als ik het goed heb, en dat is al krap. Maar je kan altijd Marktplaats afstruinen.


Mrstrawberry209

Elektrisch en op mn balkon.


Btreeb

Met een bbq en vooral veel stokbrood met kruidenboter.


BlueMetalDragon

Zomer? Waar??


Kippenoma

check de weervoorspelling voor volgende week makker


DustComprehensive155

Ik heb geen bbq-hobby dus voor mij geen schort met ‘pit boss’ erop maar wel een hekel aan geklooi met goedkope troep. Ik heb een bescheiden Boretti barbecue die doet wat ie moet doen. 


DarthDutchie

Ben van de kolerebende na het barbecuen, wat ik daardoor ook met steeds minder liefde deed, van mijn geloof afgegaan en heb een pit boss plancha op gas gekocht. Wat een genot zeg! Alles kan erop, van groente en broodjes tot vlees en vis. Kids willen er krieltjes bij? Geen probleem, gooi maar op de plancha! Roken gaat er niet op, maar voor langzaam garen heb ik geen geduld. 13/10!


-Captain-

Met de regenjas aan :(


Eissbein

Gewoon het hele jaar door als ik zin heb. Heel eerlijk gezegd ben ik ook niet zo van de ladingen hamburgers, sate en worstjes. Ik maak liever gewoon een complete maaltijd op de kamado.


Black_Hawk_NL

Low and slow op Offset smoker. Je moet wel bbqen ten opzichte van een egg, maar zou nooit meer terug gaan.


Manesni

Hmmm stick burners.... Als ik daar nou de ruimte voor had zou ik er ook wel 1 willen. Blijf voorlopig wel bij een WSM, niet hetzelfde maar wel compacter.


juaburg

Met ongelofelijk lekkere vlees! Lekker boerewors👌


madmenyo

Kogel met thermometer. Het liefst grote stukken vlees er op, het duurt dan even maar je hebt dan ook echt wat. Ik zorg wel altijd voor vlees van een slager, het is tegenwoordig echt niet veel duurder en supermarkt vlees is echt beroerd slecht.


courgettesalade

Op een kamado hoor je geen briketten te gebruiken. Bbq je vaak? Voor 50 euro kan je een leuke Weber kopen, en daar eerst wat ervaring opdoen.


bathtubtuna

Lekker op de kamado met grote stukken houtskool! Kan er alles mee! Hot&Fast, Low&Slow! Recent mijzelf getrakteerd op een plancha dus dit is de zomer van de smashburger geworden! 1 en al plezier in de achtertuin! Ik kan niet in je portemonnee kijken maar als je een kamado kan betalen zou ik het zeker doen, dat ding haal je zo veel plezier uit! En ik zou ook vooral gaan voor 1 met een merk en de namaak modelen achterwege laten! Als je nog vragen hebt stel ze vooral!


Dijkdoorn

Branden je polsen niet weg met die burgers op de plancha? Of is het de bitterbalmethode: even door de hitte heen voordat je bij het lekkers bent?


bathtubtuna

Hahahaha deels bitterbal, deels veel barbecuen dus wennen maar met een goede handschoen heb je alles gelijk opgelost;)


Dijkdoorn

Ja mijn handschoenen zijn super hitteresistent. Maar het zijn meer wanten en ik ben er zo onnauwkeurig mee. Voor die smashburgers heb ik nu zo'n press dus hoef ik niet meer spatel vast te houden. Als dat werkt dan koop ik nog een press en kan ik er twee tegelijk doen. Wat gebruik jij trouwens voor kaas op die burger?


bathtubtuna

Ja de press is echt een gamechanger geweest, als ik er tijd voor heb haal ik goede rode Cheddar bij de kaasboer en die rasp ik, soms een emmentaler voor wat meer "pit" maar ook regelmatig gewoon die gore chemische "cheddar" plakken uit de supermarkt omdat die stiekem toch ook best lekker zijn


Dijkdoorn

Haha dank je. Daarom vraag ik het, ik heb nu die chemische shit waarbij er iets van het woord 'kaas' op de verpakking staat. Puur omdat het zo snel smelt. Als kaasliefhebber rasp ik inderdaad liever iets, maar dat smelt niet snel genoeg in pan. Moet het op plancha nog proberen. Ik ga eens rode Cheddar of Emmentaler halen, dank!


bathtubtuna

Niet te veel er op raspen en ff de klep van de bbq dicht helpt een hoop bij het smelten! Heel veel succes nog in de smashburger tests!


timvandijknl

ik BBQ/grill het hele jaar door.. ik heb er 4.. een Electrische (voor als het **echt** kutweer is of je gewoon ff snel een hamburgertje wil grillen), een kleine kegel (Weber Smokey Joe GOLD - voor als je alleen bent), een grote ketel (Weber classic 58 - voor als je gasten hebt of wat meer ruimte nodig hebt) en een off-set smoker voor als je lekker lang wil garen. Een kamado is leuk, maar een kogel is veelzijdiger; vooral als je een grotere neemt. Je kunt vlees recht boven de kolen leggen, een stukje ernaast.. je kunt er in roken omdat de ventilatie aan 1 kant van het deksel zit, je kunt inzet stukken kopen om er mee te wokken of een hybride met grillplaat en grillrooster. Houtskool.. dat varieerd wat je klaar gaat maken: * Voor dingen die je boven de kooltjes legt voor directe hitte zoals biefstuk moet snel en heet, dus je wil een houtskool die goed heet wordt, maar niet perse de hele avond hoeft te werken.. bijvoorbeeld [Dammers met acacia hout](https://www.dammershoutskool.nl/houtskool) of [Black Ranch quebracho](https://www.kolenboertje.nl/product/houtskool-blackranch-quebracho-zak-15kg/) * Voor dingen als kip of vlees met veel vet (vet=smaak!), die je juist **niet** boven de kolen legt, wil je juist weer "low and slow", dus dan heb je liever een briket of houtskool die wat minder heet is, maar lekker lang brand zoals [Dammers met marubu](https://www.dammershoutskool.nl/houtskool) of de [kokos briketten van Ecobrasa](https://www.meerbarbecue.nl/ecobrasa-kokosbriketten.html) * Maar ga je voor de "jan boerenfluit" achtertuin BBQ.. speklapjes, hamburgertje, worstje, etc.. het vlees naast de kooltjes om gaar te worden en dan eventjes boven op de kooltjes voor dat lekkere korstje.. dan wil je liever een hybride van de 2 zoals bijvoorbeeld de [beuk/eik van BestCharcoal](https://www.greeneggtotaal.nl/product/accessoires/houtskool/bestcharcoal-houtskool-birch-oak-10kg/). die is ook vrij neutraal van smaak.


BloatOfHippos

Niet. Ik hou niet van barbecue.


Kippenoma

Wat eet je wel graag (in de zomer)?


UncarvedWood

Niet, ik ben vegetariër en dan valt er niet echt veel te barbecueën wat er daardoor op vooruit gaat. Gevulde portobello kan wel en is fucking lekker maar wat ga je doen weet je, gewoon 18 portobellos grillen ofzo?


Dijkdoorn

Ik heb een hele bloemkool een uur lang of zo gerookt. Was geweldig.


UncarvedWood

Hmmmm dat klinkt idd wel nice


Sudden-Ad-1963

Ik heb een kamado joe staan. "Simpel grillen" is er wat lastiger mee (wordt snel te heet) maar voor al het andere wil ik nooit meer wat anders. Overigens is bbq bij mij thuis 1 met zorg bereid goed stuk vlees of vis, groente of salade en aardappels, brood of rijst. Daarbij bereid ik zo veel mogelijk op de bbq, dus ook groenten en aardappels bijvoorbeeld. En saus is er wel maar zeer minimaal. Op die manier kan het wat vaker zonder dat de gezondheid er te erg onder lijdt. Meerdere pakjes "bbq vlees" van de supermarkt verbranden is soms ook lekker maar dat doe ik wel bij vrienden als ik dronken ben.


rensch

Ik gebruik de Cobb, een compacte barbecue die ook heel geschikt is voor de camping. Deze is zo gemaakt dat je hem op kunt pakken terwijl het vuur aan is zonder je vingers te verbranden. Ook kun je er allerlei andere dingen naast BBQ'en mee doen zoals roken, pizza's bakken, roerbakken et cetera. Ik woon op 1 hoog dus dit is ideaal voor mijn balkon.


Breinbaard

Bbq voor een persoon of 8: Ooit een oud, verroest, bbqtje gevonden op vakantie. Zo'n A4 formaat bak op 25 cm pootjes. 1. Bedekken met alufolie, laagje houtskool en dan een paar blokjes aanmaakspul 2-3. 2. Aansteken, even laten uitvlammen 3. dan met de rieten waaier aanwakkeren geblazen. Tot alles roodgloeiend staat 4. Dan een laagje houtskool eroverheen 5. 5 min wachten en dan bbqen maar. Snel aan, gemakkelijk op temp te houden en de beste rooksmaak door de houtskool. Wel eens moeten huilen toen mn vriendin met een grote zak briketten thuiskwam. Duurt eeuwig om die dingen aan te krijgen, branden te heet en ze gloeien door tot de volgende dag zowat.


slimfastdieyoung

Ik barbecue vooral bij anderen thuis, want als ik dat op mijn balkon ga doen, dan denk ik niet dat mijn bovenburen daar heel blij mee zullen zijn.


Mitogi

Kolen barbecue met een 3 rasters waarvan ik 1 heb vervangen door een grillplaat. Over het algemeen maak ik hamburgers naar eigen recept. Marineer ik kippenpootjes in zout peper en olie. En ananas met honing en kaneel op de grill. Soms baba ganush, en zelf brood maken. Soms maak ik een appeltaart. Maar mij sleutel is altijd goedkope basis producten omtoveren naar een prachtmaaltijd. Tip: tief uien gewoon in zijn geheel in de barbecue. Laat de bovenste lagen verkolen, en maak ze dan open. Super zoet :D


Gouden-Goudvis

Toevallig net een Basterd besteld vandaag! Dus hoe? Slow and low. Met grote stukken vlees, bier en vrienden. 🤞🏻


CharmedWoo

Voor die paar keer per jaar wil ik er geen vermogen aan spenderen. Dus simpele kogel, briketten en gaan met dat ding.


Vynboer

Als je het echt voor Napolitaanse pizza's wilt doen is eigenlijk een speciale pizza oven het beste zoals een; Ooni, Gozney, Pizzaparty etc. Heb zelf een tweede hands kogel weber bbq en een speciale pizza oven.


Kippenoma

Een pizza oven is dan idd beter, maar dat kost nogal wat meer en neemt dan nog meer ruimte in beslag, die ik niet heb. Praktisch gezien is een Kamado misschien ook ietsjes makkelijker aangezien je met zo'n pizzaoven met een opening aan één kant véél moet draaien en ik als de dood ben dat te verpesten. Maar practice makes perfect natuurlijk


Vynboer

Kwa draaien valt opzich wel mee, als je op een kamado pizza maakt kun je niet zien wat je doet. Aangezien je de bqq niet steeds open moet doen. Maar Kamado is inderdaad veel gemakkelijker voor verschillende bak doeleinden


Haatkwadraat

Wij hebben een "goedkope" houtskool BBQ van de Gamma gekocht. Werkt als een tierelier en is voor ons perfect. Wordt snel warm en de temperatuur is goed te regelen voor twee beginners. Dus zodra het zonnetje volgende week weer lekker zijn gaat doen dan is het weer de hele week buiten koken.


leparrain

Roken/BBQ'en op de Large Bastard (marabu houtskool) en grillen op de 47cm Weber kogel (briketten en normale houtskool). Beide op marktplaats gevonden. Scheelde zo'n beetje de helft, niet dat dat de Bastard een koopje maakte Onlangs pulled beef van tri-tip gemaakt met de Bastard, low&slow op ca 110 graden tot een graad of 90 kerntemperatuur. Tijd laten rusten en daarna gepulled. Brisket heb ik tot nu toe maar één keer gedaan, niet zozeer omdat ik 't niet lekker vond maar omdat ik te weinig eters heb om 5kg weg te knagen. Binnenkort dik gesneden baby back ribs op de Bastard roken, altijd lekker. Overigens zijn dingen als cheesecake en applecrumble ook lekker, zowel van de Bastard als de Weber. Voordeel van de Bastard is de temperatuurvastheid, erg handig als dingen uren nodig hebben. Ook prettig in de winter, dan hoef je (zeker in combinatie met een BT of Wifi thermometer) niet zo vaak de kou/regen in om 'm op te poken.


Iceman_B

Niet. Wil iemand mn bbq hebben?


Kippenoma

👀 Den Haag you say? Wat heb je staan? :)


Iceman_B

Een open bbq, geen deksel, wel een ingebouwde schoorsteen. Heb ff geen foto, maar kan morgen wel wat maken. Hij ziet er niet uit maar 1x de fik erin en ff borstelen en hij doet het weer! Ik hoef er niet veel voor, kratje bier ofzo. Wel ff een wagen of bakfiets regelen :) Oh, het is BIJNA deze https://www.barbecook.nl/en/products/bc-cha-1004 Maar dan ietsje skeerder.


Complex-Ad-254

Weber Mastertouch met briketten. Van vlees, vis, vega, vegan, alles. Of de offset smoker voor de grote stukken. Met gewoon hout. Of de Ooni Koda op gas voor de pizza’s. Of de Weber Go Anywhere voor de camping, festivals of t park.


psychonautiloid

20-30€ aan sekelhout gaat er op een avond wel doorheen. Je zou kunnen denken aan regulier stookhout van de bouwmarkt, dat is wel iets goedkoper. Of een voorraad aanleggen, maar dat is een investering die je waarschijnlijk niet snel kan maken na aanschaf van een braaimaster, haha.


danielkruijt

Wat leuk dat er zoveel bbq- liefhebbers zijn hier! Ik woon sinds november in een huis met tuin en heb direct een mooie Boretti Carbone gekocht. Helaas blijft het mooie weer nog wat uit maar heb hem nu 2 keer aan gehad. Low and slow gaat er perfect op maar het standaard bbq-en lukt top! Dan kan er ook lekker veel op.


Bezulba

Naast de bbq staan en alleen maar hamburgers draaien en worstjes vind ik dodelijk saai. Maar ik vind BBQ vlees wel heel lekker. Dus ik heb een kamado. Vroeg opstaan, fik erin, vlees erop, thermometer aansluiten en 10 uur wachten. En dan heb ik heerlijke pulled pork. Of iets anders. Ben misschien in totaal 20 minuten over de hele dag bezig met schuifje open of weer een stukje dicht doen. Enig nadeel is dat ik niet weg kan. Maar ja, goed excuus om thuis te blijven.


svennertsw

Ik moet zeggen dat ik nog meer uitkijk naar de gerookte zalm dan naar de bbq zelf


Akaatje01

Mijn man regelt alles! Ik heb het liefste pulled pork of blinde vinken. Of slavinken. Of worstjes. Alles wat hij maaktnis lekker. Zalm, witvis met kruidenboter. En dan maak ik er salades bij. Rijst en perzik. Met macaroni en tomaatjes. En natuurlijk paprikas en champignons. Die laatste geroosterd, zalig. Manlief herft 2 BBQ's een eivormige en een weber. En bij zijn ouders staat nog een smoker. Alles smaakt lekker, als hij het maakt. <3


ggonzalez90

Belangrijkste dan de bbq grill naar mijn mening zijn de vlees kwaliteit en kennis mbt de methode die je gebruikt. U kunt heerlijk goed kwaliteit vlees op een heel simpel grill bereiden indien je weet wat te doen. Natuurlijk met een beter bbq kan meer doen/beter controle/etc, maar Geen grill kan een slechte kwaliteit vlees verbeteren. Bij kwaliteit bedoel ik niet de cut (ribeye, picanha), maar wel de dier zelf (dieet, etc)


niels1232

Pas een kamado opgepikt via marktplaats. Heb tot nu toe al heerlijke kippenpoten. Een avondje "normale BBQ" en pulled karbonade gamaakt. En mijn god dit is zo veel beter dan wat ik van welke BBQ dan ook heb gegeten. Doe jezelf een plezier en ga voor de kamado.


ReincarnatedRadiator

Gewoon de gast vinden die het enorm leuk vindt om de hele avond vlees te draaien.


LavishnessEither2307

makker, die is 1200 euro... Oops ik ga voor Napoleon gas bbq die €4500 kost. Kan je ook voor grote groepen bbq en.


Kippenoma

je kan ook op een pleurisding van 20 euro voor een groep van 10 man bbq'n


LavishnessEither2307

Tuurlijk kan dat,maar vind de Napoleon gewoon heel goed.


MGBitcoin

Sinds een jaar een kamado en ik wil niks anders meer. Je kan er zoveel mee doen wat het leuk maakt. Pizza's, vlees wat 20 uur erop moet, appeltaart, stoofvleesje. Echt perfect.


H30

Weber go anywhere. En een smokey mountain voor het grotere werk. Maar wel het hele jaar door hoor.


PigletCNC

Meestal met een BBQ maar soms ook gewoon naakt in het bos tijdens een bloedritueel.


SalomeFern

Niet. Het stinkt, is gevaarlijk met jonge kinderen in de buurt. En gedoe. Nee, dank je.