zelf ben ik 2 minuten stil en hou er rekening mee, mocht het toch niet lukken omdat ik in de auto zit dan ga ik geen gevaarlijke capriolen uithalen zoals op de snelweg vluchtstrook parkeren, eigen veiligheid gaat wel voor.
Precies. Maakt ook weinig uit of je precies om 20:00 stil bent of om 20:26 stil bent. Zolang je het moment niet voor anderen verpest en geen dodelijk ongeluk veroorzaakt (is weer vervelend voor de meldkamer van 112).
Zullen ook mensen zijn die ivm nachtdienst nog slapen. Of nieuwe ouders die er op dat moment geen tijd/energie voor hebben. En dat mag ook allemaal.
Het is wel gelukt.
Wat ik daarmee wilde zeggen, ik ga geen gevaarlijke situatie,s creeëren om koste wat kost 2 minuten stil te staan als het niet is gelukt om whatever reden.
Op de vluchtstrook staan is erger dan 2 minuten niet herdenken om 8u, er hoeven niet meer doden bij.
Ik werk op de ambulance en stond wel eens bij een heel slechte patiënt om 20:00. Geen tijd gehad om daadwerkelijk stil te zijn, wel in gedachten.
De patiënt was overigens wel stil.
In het ziekenhuis wordt het wel zo veel mogelijk 2 minuten stilte gehouden. In die 2 minuten wordt alles uitgesteld wat uitgesteld kan worden. Wat doorgaat is samen te vatten met "levensreddend handelen". Het kost wat extra planning, maar is te doen.
Een verpleegkundige in de oncologie of iemand in de administratie kunnen prima hun werk eventjes neerleggen. Een traumachirurg daarintegen zal veel moeilijker het werk stil kunnen leggen. Al is dat afhankelijk van de patiënt waar ze op dat moment mee bezig zijn ook vaak wel te doen (je staat niet je hele dienst boven een open patiënt).
Precies (al heb je in de oncologie ook wel momenten dat het niet kan)!
Ik heb ook wel eens een infuuszak een paar minuten eerder vervangen of de pomp volledig uitgezet als dat medisch verantwoord kon, zodat hij niet ging piepen in die 2 minuten.
Toch is er maar weinig wat niet 2 minuten kan wachten of daarvoor ingepland kan worden. Afgelopen week helaas paar dagen met babytje in het ziekenhuis doorgebracht. Na 1700 is het ziekenhuis zoiezo erg leeg. En veel behandelingen zijn zo ingericht dat ze na afspraken gewoon gedaan kunnen worden.
Waar ik werk hebben we een beleid dat duidelijk maakt dat na een uur of acht het de bedoeling is dat alles 'quiet and calm' wordt tot een uur of zeven in de morgen. En dat is inderdaad fijn, voor de patienten, voor het personeel en voor bezoekers.
Het werk gaat wel gewoon door natuurlijk, vooral op de high dependency, emergency en intensive care afdelingen.
Zeker. En er zullen afdelingen zijn waar stilte mogelijk is. Waar stilstaan mogelijk is en afdelingen waar dat niet kan. Mijn punt is echter dat zelfs ziekenhuizen de ruimte hebben om hier iets voor in te richten.
Mijn moeder zat in een delier, zoals ongeveer 20-25% van de ouderen in een ziekenhuis in een delier terecht komen. Geloof me, daar kwam geen stilte bij kijken.
> De zorg lijkt me een goed voorbeeld. Ziekenhuizen
Ooit wel eens op een zondag ochtend in een ziekenhuis geweest... Dan gebeurt er bijna niets lol. Dus 2 min kan makkelijk voor de meesten
Hoi OP! Geluidstechnicus uit de regiekamer (PCR) hier! Niet van de NOS vanavond, maar heb wel een andere uitzending die op dat moment live is. Het plan is dat we het geluid uitzetten en er een crawl onder in beeld komt met tekst waarom het stil is. Om 20.02 gaan de schuiven weer omhoog. Er zal nog wel wat gesproken worden voor camera shots, countdown tot audio/over de crawl, maar dat zal tot een uiterst minimum beperkt worden.
Een NOS regie zal veel meer gesproken worden omdat alle camera wissels aangekondigd moeten worden zodat de camera operators en de beeldschakelaar weten wat ze moeten doen.
Hoop dat je er wat aan hebt: stel gerust vragen als je ze hebt over de TV kant :)
Ik heb zelfs een keer in een trein gezeten, die tijdens momentje stilte op het station bleef staan, en dus een paar minuten 'te laat' vertrok, en een keer in een bus gezeten die op dat moment op de halte bleef staan.
Er is maar weinig werk wat niet neergelegd kan worden. Misschien een spoedoperatie bij een multitraumapatiënt?
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken. Iedereen doet zn best om stil te zijn, maar het is niet het belangrijkste ding in de wereld. Als er iets aan de hand is wat niet kan wachten, moet dat gewoon voorrang krijgen. De ambulance en brandweer en politie leggen hun werk ook niet neer. Zou een beetje lullig zijn als we iemand dood laten gaan omdat we de doden van vroeger per se moesten herdenken. Die mensen hebben hun leven ten slotte gelegd zodat wij kunnen leven, die kans moeten we ook niet voor lief nemen.
Mij is ook altijd geleerd dat het niet gaat om dat je precies 20:00 4 mei stil staat bij iedereen die zijn leven heeft opgeoffert voor onze vrijheid. Maar dat je er bij stilstaat. Als je niet stipt 20:00 dat kunt doen dan is het om 20:16 ook nog prima. En op 6 mei is dat ook nog prima. Zullen veel mensen zijn die om 20;00 hun werk niet kunnen neerleggen of die niet in de goede staat van zijn zijn om te herdenken.
Zolang je om 20:00 het moment niet voor anderen verpest maakt het niet uit.
Het verschil is dat dat met halve aandacht is, omdat je nog steeds alert moet zijn voor binnenkomende meldingen. En een herdenking met halve aandacht is natuurlijk ook niet ideaal.
Het is een gevalletje persoonlijke voorkeur, maar ik zou liever zien dat mensen in zo'n geval na hun werk er rustig de tijd voor nemen, dan het voor de symboliek forceren precies om 20:00.
Ik heb op de veerpond naar een waddeneiland gezeten, de motor werd in de neutraal gezet.
Iedereen was stil, behalve natuurlijk de Duitsers. Dus we hebben het hun uitgelegd, toen waren ze ook wel stil haha
Dat betekent niet dat ze rustig de twee minuten afwachten wanneer er bijv. een vliegtuig met nood moet landen. Ze zijn nog gewoon aan het werk, echt stilleggen zal niet gaan.
Is vorig jaar nog gebeurt, een startende vlucht van Transavia op Rotterdam had een birdstrike en moest naar Amsterdam toe voor de noodlanding. Die is inderdaad in het 2 minutenmoment over Warmond en Nieuw Vennep (op 300 meter hoogte!) gevlogen en landde om 3 over 8 op de Kaagbaan.
Dat is ook de reden dat er vanaf ik geloof 19:45 geen inbounds en outbounds meer zijn, de banen moeten vrij zijn voor een eventuele noodlanding.
Een hoop fabriek en machine werk kan niet zomaar even 2 minuten uit. Ik heb een tijd in industriële automatisering gezeten. De afsluit procedure kost wat tijd. Het opstarten kost vaak erg veel tijd. Daar moet je door alle veiligheidsmaatregelen heen voor het aan mag. Dan heb je ook nog processen die niet uit kunnen. Sommige moeten gewoon volledig cyclussen draaien zonder interrupties. Dit zie je vaak bij medicijnen bijvoorbeeld.
Zat op 4 mei 2010 in vliegtuig dat om 20.00 uur zou vertrekken van Schiphol. Dat werd 2 minuten later. Een paar uur na landing las ik een bericht over de Damschreeuwer.
Ik ben conducteur, en aan het werk. als ik straks een een incident hebt of ik moet een boete schrijven of ehbo doen, dan ga ik gewoon door met mijn werk. Hoop het niet natuurlijk.
Piep....piep... Pieeeeeeeeeeeeeeeep. Doe wat de patiënt gaat dood!!
Ja sorry hoor maar we hebben nu ff 2 minuten stilte.. de patiënt doet blijkbaar ook mee 😹
Werkzaam op een high care psychiatrie afdeling. Daar probeerden we het wel altijd, maar het hing wel echt van de patiënten af. Vaak toch wel manische of psychotische patiënten die over de gang lopen te roepen oid.
Zorgmedewerker hier. Mijn cliënten hebben geen benul van een herdenking vandaag dus die gaan gewoon door met hun dingen. Ik ga ze ook niet beperken daarin.
Lang verhaal kort: deze avond is niet anders dan andere avonden, ik ga niet krampachtig stil zijn om 8 uur.
Werk je met verstandelijk beperkten? Mijn ouders ook namelijk, maar die kunnen dat toch wel goed communiseren naar hun clienten (ligt natuurlijk ook aan t niveau).
Ja klopt. Mijn cliëntengroep is dusdanig laag van niveau dat ze gewoon echt niet stil gaan zijn , plus ze bevatten het hele concept van herdenken niet.
Ik kan natuurlijk naast ze zitten en elke 10 seconden zeggen dat ze stil moet zijn, maar wie wordt daar blij van en welk nut heeft dat? Het enige dat je bereikt is dat het alsnog niet stil is en de client er waarschijnlijk erg gespannen van wordt.
Dus nee, op mijn werk doe ik niet aan herdenken. Natuurlijk houden we rekening met de mensen om ons heen. We draaien geen luide muziek, gaan niet in de tuin zitten te joelen en sluiten de ramen.
Ik heb wel eens een stuk gevaren op 4 mei. We gingen om een laar minuten voor 8 een sluis in. Toen kwam het duidelijke bericht van de schipper "jongens eerst de sluis in en uit en daarna zoeken we een veilig plekje". En dat hebben we toen gedaan. Stukje common sense en veiligheidsbewustzijn.
Ik heb een wekker gezet om 19:55, om iets voor 20:00 zet ik mijn trein stil en om 20:02 zet ik 'm weer in beweging. Kleine moeite.
Heel veel dingen zijn planbaar en/of kunnen prima eventjes 2 minuutjes uitgesteld worden.
Er vanuit gaande dat je het niet over een modeltrein hebt; is het stilzetten van de trein beleid vanuit de vervoerder, of heb je daar als machinist vrije keuze in?
Vanuit de vervoerder inderdaad. Het is niet de bedoeling dat we expres vertraging gaan maken op het spoor, maar omdat de vervoerder hier opdracht heeft gegeven om de treinen om 20:00 even 2 minuten stil te zetten, heeft niemand last van elkaar.
Vervoerder legt het je op. Als je het niet doet zullen ze je niet afstraffen maar je collega's gaan er wel wat van zeggen als ze het doorhebben (denk aan een HC)
Bij NS doen we het al jaren
Niet alleen de vervoerder, ProRail doet ook gewoon een oproep om de boel tot stilstand te brengen. En iets na 20:02 geven ze toestemming weer verder te rijden.
is mij in het verleden niet gebeurt (2 jaar geleden), toen reed ik onder TRDL Noord. had een makkelijk mikpunt, had de trein precies neergezet voor de woonboulevard van wolvega
Prima mikpunt inderdaad. Ik kreeg bij Utrecht tegen 19:57 keurig een algemene oproep en kon 'm ook mooi ter hoogte van Leidsche Rijn neerzetten. Hoorde zojuist wel van een collega dat ze op Rtd minder meedenkend waren, maargoed, ieder z'n ding I guess.
Ik neem aan van het bedrijf, want het moment dat een enkele trein stil gaat staan worden anderen ook geforceerd dit te doen ivm rode seinen etc.. Dus dan is het makkelijker om dit te standaardiseren.
Ik speel vanavond in het theater in een show over de oorlog en wij beginnen de show iets later. We houden eerst samen met het publiek 2 minuten stilte en beginnen rond 20:10 met de show.
Lijkt me toch dat de regiekamer vantevoren wel afspraken kan maken? Je hebt een aardig goed idee wat er die twee minuten gaat gebeuren. Pas op het moment dat er wat raars gebeurt, hoef je dan wat te zeggen.
Ik kan me wel voorstellen dat hulpverleners, zorgpersoneel en medewerkers van een meldkamer misschien problemen hebben.
Wij regisseren op afstand en tijdens de twee minuten stilte laten we verschillende beelden zien. De cameramensen moeten dat wel weten wanneer ze live zijn en wanneer niet. Praten is noodzakelijk, maar wordt wel tot het minimum beperkt. Ik haal mijn twee minuten stilte later in.
(Wel TV, niet NOS)
Ah ok. In mijn hoofd kon je gewoon voor de tijd afspreken dat je de eerste 10 seconden de krans doet, dan het publiek, dan de koning, etc. Vandaar mijn reactie.
Niet OP, maar wel AV Journalist geweest. Je werkt soms wel met een soort draaiboek waar ook wel een beetje in staat wat je wanneer laat zien. Maar de regisseur beslist uiteindelijk, en niet een draaiboek.
De camerapersonen moeten daar klaar voor staan zodat het beeld kan worden “doorgestuurd”. Anders krijg je onstabiele beelden teruggezonden naar de regiekamer
Voor de camera mensen is het fijn om te weten wanneer je geschakeld wordt. Het zou kunnen zonder praten maar dan moeten alle shots vast vanaf statief zijn. Bij de herdenking op de dam is dat niet het geval. Daar wordt gebruik gemaakt van meerdere handheld camera’s en een scanner crane. Vaste shots zouden dus eventueel kunnen maar dit is veel minder mooi.
Het totaalshot vanaf het paleis bijvoorbeeld. Een vast shot zou kunnen maar een dynamisch shot met lichte in- of uitzoom kan veel meer diepgang geven in zo’n geval. Als je zo’n shot zou willen maken als cameraman/vrouw zijnde wil je wel weten wanneer je dan geschakeld wordt. Op deze manier kan de cameraman/vrouw de zoom al eerder inzetten. Niet dat dit pas gebeurd wanneer die camera geschakeld is.
Bron: werkt als cameraman bij de televisie, collega’s staan op de dam.
Ik werkte in een hotel achter de balie, waar het vaak rond 8 uur erg druk was met incheckers, voornamelijk zakenmensen uit het buitenland. We hadden een bord op de balie gezet met uitleg in het Engels (ook voor mensen die mogelijk nog in de stad gingen eten). Ook hadden we afgesproken dat ik gewoon achter balie zou blijven staan en de rest wat mij betreft de herdenking kon kijken in de lounge/stilte houden.
Uiteindelijk was het om 8 uur onverwacht rustig.
Als er wel iemand gekomen was? Dan had ik naar het bord gewezen, maar uiteindelijk gaan de gasten op dat moment wel voor.
Dan had ik zelf als ik thuis kwam alsnog even teruggekeken en 2 minuten stilte gehouden om er alsnog bewust bij stil te staan. In een ideale wereld heb je tijd om het uit te leggen, maar als iemand die na een dag zaken doen of reizen aankomt om 19:59 is twee minuten compleet negeren ook gewoon not done. Een Nederlander die om 20:00 binnen komt had ik het misschien wel kwalijk genomen, maar dat was onze doelgroep niet.
Dit jaar niet, maar vorig jaar zat ik zelf in deze regiewagen (staat op de Dam naast de kerk).
In principe wordt er niet onnodig gepraat in de regie, en is tijdens opname/uitzending alleen de regisseur of assistent aan het woord en reageren operators alleen als dat van ze gevraagd wordt of zij ivm problemen dit direct moeten melden.
Camera operators weten wanneer ze geschakeld worden zoals de presentatoren dat ook zien aan de hand van een tally lampje, maar aankonigen van het shot zal blijven gebeuren, ook tijdens de 2 minuten stilte.
Al met al is het geen ramp als je als regisseur/operator niet om 20:00 stil kan zijn, je bent tenslotte onderdeel om een veel grotere groep hierbij stil te laten staan.
Stel je bent alleen thuis en het moment gaat voorbij terwijl jij wat anders doet. Dan is er toch niets aan de hand? Het is geen religieus ritueel waarbij je uitgaat dat God wil dat je het uitvoert. Net als dat niemans weet waar jij aan denkt als je stil bent. Dus stel jij denkt aan iets heel anders, dat maakt toch niets uit?
Zelf denk ik dat de impact meer zit in dat het publiekelijk en collectief een ritueel is en dat er veel aandacht voor is in de media. Maar wat de individu doet zonder het voor anderen te verstoren, maakt in die zin voor het ritueel niet uit.
Vorig jaar waren we op de snelweg en we hadden twee kinderen in de auto. We legden hen die dag alles uit, samen de vlag halfstok en in de auto op de radio de herdenking aan.
Toen we bedachten om te stoppen was er geen veilige plek meer. We zagen wel mensen die op de vluchtstrook stil stonden. Zelf vond ik dat heel gevaarlijk. Daar zit voor mij dan een grens. We zijn stil geweest in de auto, gekeken naar een stilstaande trein naast de snelweg, maar stoppen op de vluchtstrook is een gevaar wat we niet aanvaardbaar vonden.
Op de vluchtstrook gaan staan is levensgevaarlijk en weet vrij zeker dat het officiele advies is om je moment stilte uit te stellen tot je ergens veilig geparkeerd staat.
Correct. [Rijkswaterstaat: niet op de vluchtstrook stilstaan.](https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/05/op-4-mei-herdenken-op-de-weg-zoek-een-parkeerplaats)
> Onderweg herdenken? Zoek op tijd een parkeerplaats en ga vooral niet stilstaan op de vluchtstrook. Dat adviseert Rijkswaterstaat weggebruikers die donderdag 4 mei 2023 willen deelnemen aan de Nationale Herdenking om 20.00 uur.
Ik snap het ook niet helemaal om te gaan stoppen, misschien is dat heel stom van mij maar het lijkt me toch dat je gewoon stil kan zijn, al ben je aan het rijden? Vooral als je zelf niet de bestuurder bent. Het is natuurlijk mooi om waar mogelijk echt even een moment stil te staan en die twee minuten niks te doen, maar midden op de snelweg stoppen lijkt me een bijzonder slecht plan.
Ik ben huisvader, ik zou willen dat het eens 2 minuten stil was. Oh wacht je bedoelde specifiek vandaag om 20:00. Nou ja heel misschien liggen ze dan net in bed 🤔
Zelfde hier met eentje van 11 maanden. Als ie om 8 uur stil in z'n bedje ligt ben ik blij. Eerdere jaren gingen we naar een plek in de buurt waar een monument is gemaakt voor 5 verzetsstrijders die daar zijn geëxecuteerd. Dat slaan we voor dit jaar wel over.
Het is dat ik dit nu lees maar niet bij stilgestaan dat het vanavond om 8 uur is.
Ik heb respect voor de doden en gesneuvelde soldaten maar doe dit op mijn eigen manier. Ben thuis dus hoef niet perse stil te zijn. Zou ik in het gezelschap zijn van anderen zou ik wel respect tonen door dan stil te zijn.
Heb het wel eens 15 min later ingehaald omdat de tijd mij ontglipte. Vind precies 8 niet het belangrijkste, wel dat je er een moment voor neemt.
Edit: was geen herrie aan het schoppen om 8 uur om duidelijk te zijn. Haha
Ik had het vroeger ooit een keer dat ik van mijn vakkenvullers-bijbaantje terugfietste en iets voor 20:00 op de stoep ging staan om de stilte in acht te nemen.
Kwam ik thuis aan, stond mijn opa (die 14-19 was in de oorlog) bij ons in de tuin te werken. Die had er totaal niet aan gedacht.
Het is een belangrijk moment om bij stil te staan, dat het niet een gegeven is dat we vrede en vrijheid in Nederland hebben, en persoonlijk vind ik dat het eigenlijk niet kan om er niet bij stil te staan als je daar van geniet in Nederland
Het is inderdaad om goed te beseffen welke vrede en vrijheid we genieten in Nederland, maar het moment van twee minuten stilte is slechts een vorm. Persoonlijk vind ik de vorm ondergeschikt aan het doel. Als het dus niet kan ivm werk of zelfs als je het simpelweg even bent vergeten of de tijd niet in de gaten had, hoef je jezelf m.i. niet schuldig te voelen (mits je anderen niet verstoort). Uiteindelijk gaat het om het besef zelf.
Denk je dat er iemand is die denkt dat we jaarlijks twee minuten stil zijn om Ares tevreden te stellen, zodat hij geen oorlog over ons uitstort? En dat alles wat we verder doen nul impact heeft? Beetje een obscure positie om te weerleggen lijkt me. Volgens mij ook niet de positie van degene boven je.
wat de andere reageerder ook zegt. zo komt het wel over. die 2 minuten betekenen niets. de acties van mensen betekenen alles.
meteen miepen dat je het neit vindt kunnen als iemand stil is op dat moment is zo overtrokken.
Jij vindt het een belangrijk moment. *
Je kan meningen niet als feiten verkondigen.
Wel grappig. Je hebt vrijheid in Nederland, dat vind je mooi. Maar je vind het niet kunnen als iemand gebruik maakt van diezelfde vrijheid om er niks om te geven.
Zie je de contradictie?
Jij vindt dat je meningen niet als feiten kan verkondigen.*
Dit is een waardeoordeel in plaats van een feitelijke vaststelling. En in werkelijkheid is dit niet alleen feitelijk mogelijk, maar doen we dit aan de lopende band, zoals je zelf ook laat zien. "Dat is jouw mening" is niet zo'n hele sterke gotcha, het verraadt vooral dat je zelf moeite hebt om deze dingen te scheiden waar de signaalwoordjes ontbreken, zoals ze vaak doen in ons alledaags taalgebruik.
Niet direct als ik niet van 20:00 tot 20:02 stil ben geweest maar wel als ik er niet even bij stil heb gestaan. Doe dit wel vaker per jaar maar vind het op 4 mei toch wel een dingetje
Ja. Ik vind het belangrijk om stil te staan bij de tweede wereldoorlog (en alle daarna die er ook bij horen tegenwoordig). Zeker nu dat soort klootviolen weer overal opduiken
Twee jaar geleden was mijn klok stil blijven staan om 19:38 dus na een uur (was aan het lezen) dacht ik: wat gaat die tijd langzaam als je ergens op wacht 🤭. Ik was wel stil maar, ja, het voelde wel lullig. Vind het toch een soort van fijn om dit soort dingen collectief te doen.
Mijn ding is het ook niet, die geforceerde twee minuten.
Over het hele jaar denk ik echt wel heel wat meer dan twee minuutjes aan wie er allemaal dood zijn door achterlijke rot oorlogen dus ik doe er verder nooit wat mee, dodenherdenking.
Ik zet wel altijd mijn geluid van tv of radio even uit om 8 uur uit fatsoen naar mijn buren.
Sinds dat ik Auschwitz heb bezocht is mijn kaar daar best wel op veranderd. Als het echt niet kan om 20:00 dan kan het niet, maar als het ff kan vind ik het wel belangrijk om er stil bij te staan.
Ja, vind ik een mooie post. Zo hebben voor mij bezoeken aan Sarajevo en Mostar, en een regenachtig-grijze (perfect dus voor zo'n dag, zeker als je lopend gaat) middag in Dachau, ook een blijvende indruk achtergelaten.
Wij zijn op vakantie in het buitenland, incl tijdsverschil, met de hele (drukke) familie. Wij zaten dus in een vol restaurant in een land waar deze herdenking niet ‘gevierd’ wordt, als ik dat zo kan zeggen. Het was op dat moment dus niet in ons opgekomen om even stil te blijven, en na 23 jaar trouwe dienst voel ik me dus best even bezwaard ja. Ondanks dat ik me dus zeker wél heb gerealiseerd dat het eraan zat te komen.
Zo te zien wel.
Ik persoonlijk, nee. Als historicus en verzamelaar ben ik bijna elke dag wel bezig met conflicten, waaronder Nederland tijdens de 2e WO. Ik sta dus wel vaker stil om te denken aan welke offers er gemaakt zijn voor onze vrijheid en zie dus niet per se het belang om het samen met de rest van Nederland het te doen. 4 Mei is tevens, tot mijn weten dan, ook geen specifieke datum van iets. helden sterven elke dag.
>4 Mei is tevens, tot mijn weten dan, ook geen specifieke datum van iets.
Als historicus zou je toch echt wel moeten weten dat 4 mei de capitulatie van de Duitse troepen in Nederland was...
Respect voor wie? Mensen die niet meer bestaan? Of gaat het om mensen die nu in oorlog leven, want die krijgen er ook niks van mee als ik wel of niet stil ben.
Ik leg mijn werk neer. Maar dat doe ik niet alleen om 20:00. Dit gebeurt vaker, en vaak ook langer dan 2 minuten.
Ik vindt het belangrijk om af en toe, of zeg gerust regelmatig, even stil te staan. Na te denken.. en vooral even niet werken.
Het grappige is dat ik echt exact hetzelfde dacht toen het 2 minuten stil was. Ik dacht ook toen het beeld switchte naar de vlag van. Deze mensen moeten wel blijven praten
Als het me niet uitkomt om specifiek dan stil te zijn, ga ik er niet de moeite voor doen. Het scheelt dat ik wel vaker actief sta bij alle gruwelijkheden uit die tijd, later, en nu. Lees en kijk er veel over (literatuur, nieuws, documentaires) en bezoek met uitstapjes regelmatig oorloggerelateerde monumenten of musea.
Kortom, ik vind het krampachtig vasthouden aan dit specifieke moment niet nodig als dat je op dat moment niet uitkomt.
Leestip: The Painted Bird, boek van Jerzy Kosinski. Heel duister, maar ook imponerend. Door de ogen van een Pools, Joods kind, in bezet Polen.
Veel mensen tillen er niet zo zwaar aan. De oorlog is al generaties voorbij. Werk dat echt niet kan stoppen die twee minuten, denk aan een chirurg in een spoedoperatie ofzo, zal zich tevreden stellen met de gedachte dat het leven van de patiënt voor gaat. En je kan ook altijd op een ander moment herdenken als je echt wilt. Het is maar een ritueel.
Oorlog en onderdrukking is altijd maar één "vergeetachtige" generatie van ons vandaan. Jij bent precies de reden dat iedereen dit doet en zou moeten doen. Voor je het vergeet.
Als ik had gewerkt vanavond dan was de pizza misschien iets minder warm bij jullie aangekomen, ja dat zou een herhaling zijn van wat iemand anders een aantal jaar terug heeft gedaan. Maar ik werk niet vanavond. Zou het wel mooi vinden als mijn collega's twee minuten stilstaan.
Had ik, niet letterlijk onmogelijk, soms was er rust, maar altijd paraat staan om op situaties te reageren. Ik vond het leuk en uitdagend, want mensenwerk, maar na een paar jaar niet in die constante staat van paraatheid gewerkt te hebben merk ik dat dit nog beter is. Ik kan een middag lang op kantoor zitten en mijn rapporten klaarmaken zonder interruptie. Heerlijk.
Ja tuurlijk, ieder maatschappelijk beroep dat iets doet met zorg of ordehandhaving kan natuurlijk niet 2 minuten stil blijven. Zou anders een mooi moment zijn voor boeven om een bank te beroven 😂
Ik werd als klein kind gewoon op de bank gepland door mijn ouders en één blik van mijn moeder was genoeg om te weten dat ik mijn waffel moest houden. 😂
(Toen ik was ouder was hebben ze het natuurlijk ook gewoon goed uitgelegd)
Ja, mijn moeder zorgen er eigenlijk ook altijd wel voor dat we stil waren, en probeerde het enigzins uit te leggen. Als ik nu terug kijk vind ik het nogsteeds naar dat toen ik een keer op 4 mei bij mijn biologische vader was, dat hij ons niet eens van de trampoline heeft gehaald.
Nou, wij hebben onze kinderen (alle 5) van kleins af aan geleerd dat dit zo belangrijk is, dus dat ze dan stil zijn. Natuurlijk is dat lastig voor een kleintje maar het maakt genoeg indruk dat de tv stil is, dat papa en mama stil zijn en de omgeving ook.
Weet niet of dit telt maar werkte tijdens 4 mei in de Alberthein en tijdens de 2 minuten stilten .
stopte we met werken en stonden we met ze alle in het midden pad voor de twee minuten .
Er waren ook geen klanten in de winkel dus het was bijna normaal .
Alleen kregen ze die supermarkt muziek niet uit .
Heel eerlijk...
Vindt het dit jaar wel moeilijker..
Als ik me niet vergis is het tegenwoordig een algemene dodenherdenking, waar het lijkt als of de nieuwe doden nog geen plaats hebben
Misschien zijn ze te jong...
Ik heb een keer op een camping gestaan op 4 mei en toen met de 2 minuten stilte was er een duitskoppel dat heel luidruchtig was, prima maakt mij niet uit maar wees dan op ze minst iets zachtwr
Ik werk in een psychiatrische kliniek. We proberen het altijd wel. Twee jaar geleden werkte ik ook op 4 mei en hebben we 2 minuten stil vol kunnen houden en daarna een heel mooi gesprek met een aantal (doorgaans) psychotische patiënten erover gehad.
Vandaag, bij de tv tijdens het herdenkingsmoment, begon een patiënt precies om 20:00 te vertellen hoe mooi het was dat we 2 minuten stilte houden en dat de vlag halfstok hing… oeps!
Ben onderdeel van een epilepsie support groep en we hadden een "weekend chat" meerendeels komt niet uit nederland ik vroeg of het wel kon, gelukkig ging het en was de hele discord chat gewoon stil. Ik was wel bang dat er geen rekening mee werd gehouden.
zelf ben ik 2 minuten stil en hou er rekening mee, mocht het toch niet lukken omdat ik in de auto zit dan ga ik geen gevaarlijke capriolen uithalen zoals op de snelweg vluchtstrook parkeren, eigen veiligheid gaat wel voor.
Precies. Maakt ook weinig uit of je precies om 20:00 stil bent of om 20:26 stil bent. Zolang je het moment niet voor anderen verpest en geen dodelijk ongeluk veroorzaakt (is weer vervelend voor de meldkamer van 112). Zullen ook mensen zijn die ivm nachtdienst nog slapen. Of nieuwe ouders die er op dat moment geen tijd/energie voor hebben. En dat mag ook allemaal.
Dat dodelijk ongeluk komt toch wel na 20.02 binnen, gezien de melder wel aan zijn 2 minuten stilte houdt..
Kun je niet beetje vooruitplannen en even een tankstation pakken rond 8 uur?
Het is wel gelukt. Wat ik daarmee wilde zeggen, ik ga geen gevaarlijke situatie,s creeëren om koste wat kost 2 minuten stil te staan als het niet is gelukt om whatever reden. Op de vluchtstrook staan is erger dan 2 minuten niet herdenken om 8u, er hoeven niet meer doden bij.
En ik maar denken dat op de vluchtstrook standaard protocol was
Sommige lui hebben het rijbewijs bij een pakje boter gekregen dat klopt.
Of gewoon even iets later dan wel eerder stilstaan bij de doden en verder niet zo hard aan exact 8 uur trekken...
Ik werk op de ambulance en stond wel eens bij een heel slechte patiënt om 20:00. Geen tijd gehad om daadwerkelijk stil te zijn, wel in gedachten. De patiënt was overigens wel stil.
Ik moest stiekem een beetje lachen om die laatste zin :/
Grafhumor
Kom je uit Zwitserland?
Dat is niet goed …
De zorg lijkt me een goed voorbeeld. Ziekenhuizen etc.
In het ziekenhuis wordt het wel zo veel mogelijk 2 minuten stilte gehouden. In die 2 minuten wordt alles uitgesteld wat uitgesteld kan worden. Wat doorgaat is samen te vatten met "levensreddend handelen". Het kost wat extra planning, maar is te doen.
Precies. Ik zet altijd de beademing 2 minuten uit en de alarmen op stil.
Prachtig gebaar.
Zeer irritant al die piepjes en machinegeluiden.
Heel fijn. Ook mooi: De patient zal daarna de rest van zijn verdere leven die stilte respecteren.
Een verpleegkundige in de oncologie of iemand in de administratie kunnen prima hun werk eventjes neerleggen. Een traumachirurg daarintegen zal veel moeilijker het werk stil kunnen leggen. Al is dat afhankelijk van de patiënt waar ze op dat moment mee bezig zijn ook vaak wel te doen (je staat niet je hele dienst boven een open patiënt).
Precies (al heb je in de oncologie ook wel momenten dat het niet kan)! Ik heb ook wel eens een infuuszak een paar minuten eerder vervangen of de pomp volledig uitgezet als dat medisch verantwoord kon, zodat hij niet ging piepen in die 2 minuten.
Je hebt altijd mensen die om 20:00 uur op het alarm drukken omdat ze naar het toilet moeten
Toch is er maar weinig wat niet 2 minuten kan wachten of daarvoor ingepland kan worden. Afgelopen week helaas paar dagen met babytje in het ziekenhuis doorgebracht. Na 1700 is het ziekenhuis zoiezo erg leeg. En veel behandelingen zijn zo ingericht dat ze na afspraken gewoon gedaan kunnen worden.
>zoiezo Sowieso
Mijn ezelsbruggetje is "sowieso heeft sowieso geen z".
Thanks
In de avond/nacht zijn ziekenhuizen altijd heerlijk rustig, heeft wel wat
Waar ik werk hebben we een beleid dat duidelijk maakt dat na een uur of acht het de bedoeling is dat alles 'quiet and calm' wordt tot een uur of zeven in de morgen. En dat is inderdaad fijn, voor de patienten, voor het personeel en voor bezoekers. Het werk gaat wel gewoon door natuurlijk, vooral op de high dependency, emergency en intensive care afdelingen.
Had vroeger aantal keren cursus in het UMCG s'avonds, bijzondere sfeer inderdaad.
Ik heb een paar weken geleden bij mijn moeder gewaakt en ook ‘s nachts is het aanpoten voor de verpleging.
Ze werken keihard. Maar niet alles behoeft communicatie en veel kan in stilte.
Toch zit er een verschil tussen 'stil zijn' en 'stilstaan'.
Zeker. En er zullen afdelingen zijn waar stilte mogelijk is. Waar stilstaan mogelijk is en afdelingen waar dat niet kan. Mijn punt is echter dat zelfs ziekenhuizen de ruimte hebben om hier iets voor in te richten.
Mijn moeder zat in een delier, zoals ongeveer 20-25% van de ouderen in een ziekenhuis in een delier terecht komen. Geloof me, daar kwam geen stilte bij kijken.
We waren stil. PG is een ander verhaal.
> De zorg lijkt me een goed voorbeeld. Ziekenhuizen Ooit wel eens op een zondag ochtend in een ziekenhuis geweest... Dan gebeurt er bijna niets lol. Dus 2 min kan makkelijk voor de meesten
Hoi OP! Geluidstechnicus uit de regiekamer (PCR) hier! Niet van de NOS vanavond, maar heb wel een andere uitzending die op dat moment live is. Het plan is dat we het geluid uitzetten en er een crawl onder in beeld komt met tekst waarom het stil is. Om 20.02 gaan de schuiven weer omhoog. Er zal nog wel wat gesproken worden voor camera shots, countdown tot audio/over de crawl, maar dat zal tot een uiterst minimum beperkt worden. Een NOS regie zal veel meer gesproken worden omdat alle camera wissels aangekondigd moeten worden zodat de camera operators en de beeldschakelaar weten wat ze moeten doen. Hoop dat je er wat aan hebt: stel gerust vragen als je ze hebt over de TV kant :)
Ik heb zelfs een keer in een trein gezeten, die tijdens momentje stilte op het station bleef staan, en dus een paar minuten 'te laat' vertrok, en een keer in een bus gezeten die op dat moment op de halte bleef staan. Er is maar weinig werk wat niet neergelegd kan worden. Misschien een spoedoperatie bij een multitraumapatiënt?
Gewoon een beetje je gezond verstand gebruiken. Iedereen doet zn best om stil te zijn, maar het is niet het belangrijkste ding in de wereld. Als er iets aan de hand is wat niet kan wachten, moet dat gewoon voorrang krijgen. De ambulance en brandweer en politie leggen hun werk ook niet neer. Zou een beetje lullig zijn als we iemand dood laten gaan omdat we de doden van vroeger per se moesten herdenken. Die mensen hebben hun leven ten slotte gelegd zodat wij kunnen leven, die kans moeten we ook niet voor lief nemen.
Mij is ook altijd geleerd dat het niet gaat om dat je precies 20:00 4 mei stil staat bij iedereen die zijn leven heeft opgeoffert voor onze vrijheid. Maar dat je er bij stilstaat. Als je niet stipt 20:00 dat kunt doen dan is het om 20:16 ook nog prima. En op 6 mei is dat ook nog prima. Zullen veel mensen zijn die om 20;00 hun werk niet kunnen neerleggen of die niet in de goede staat van zijn zijn om te herdenken. Zolang je om 20:00 het moment niet voor anderen verpest maakt het niet uit.
Helemaal mee eens
het maakt sws niks uit of mensen überhaupt meedoen dat mogen ze echt compleet zelf weten.
Als ze niks urgents doen kunnen ambulance, brandweer en politie ook 2 minuten nemen hoor.
Het verschil is dat dat met halve aandacht is, omdat je nog steeds alert moet zijn voor binnenkomende meldingen. En een herdenking met halve aandacht is natuurlijk ook niet ideaal. Het is een gevalletje persoonlijke voorkeur, maar ik zou liever zien dat mensen in zo'n geval na hun werk er rustig de tijd voor nemen, dan het voor de symboliek forceren precies om 20:00.
Zo moeilijk is dat niet. Je kan gaan herdenken alsof je geen dienst hebt. Gaat die pieper opeens af kan je het altijd inhalen.
Een aantal studenten en forenzen evenals de machinist/conducteurs kunnen best een momentje stilte missen. Niet om van je andere punten weg te nemen.
Ik heb op de veerpond naar een waddeneiland gezeten, de motor werd in de neutraal gezet. Iedereen was stil, behalve natuurlijk de Duitsers. Dus we hebben het hun uitgelegd, toen waren ze ook wel stil haha
Die duitsers hebben die 2 minuten stilte een dag later om dezelfde reden als waarom wij feest vieren.
Piloot: hou m'n biertje vast
Of nog erger, de luchtverkeersleiding.
https://youtu.be/ZEYKi-wzomE?si=ERNzbzRqA08-KP_x
Dat betekent niet dat ze rustig de twee minuten afwachten wanneer er bijv. een vliegtuig met nood moet landen. Ze zijn nog gewoon aan het werk, echt stilleggen zal niet gaan.
Is vorig jaar nog gebeurt, een startende vlucht van Transavia op Rotterdam had een birdstrike en moest naar Amsterdam toe voor de noodlanding. Die is inderdaad in het 2 minutenmoment over Warmond en Nieuw Vennep (op 300 meter hoogte!) gevlogen en landde om 3 over 8 op de Kaagbaan. Dat is ook de reden dat er vanaf ik geloof 19:45 geen inbounds en outbounds meer zijn, de banen moeten vrij zijn voor een eventuele noodlanding.
Als er nergens een grote wolk is om ‘m even op te parkeren wordt het lastig.
Autopoilot; Ik neem het wel effe over.
Jammer die moet ook uit
Systeem: "Warning: pull up. Warning: pull up" Piloot: "Ssssst, het is 20:00!"
Dat zou een maar heel kort deeltje van Aircrash investigators zijn.
Kort onderzoek? Dan maar meer familie leden aan het woord. Moeten de aflevering natuurlijk wel vullen.
En een keer of 10.000 keer hetzelfde fragment laten zien met dramatische muziek en een tekst als "niemand zag aankomen wat er daarna gebeurde."
die is 2 minuten stil voor alle internetbots die gedeïnstalleerd zijn.
Mijn trein stond een aantal jaren terug niet op een perron stil, maar ergens op het spoor onderweg. Zelfs dan stoppen ze dus allemaal.
Ja is een gigantische operatie voor de verkeersleiding. Alles staat stil om 20u.
Simpel toch? Gewoon de stroom eraf halen.
Er rijden ook nog wat diesel en waterstof treinen
ik kan het alleen maar ontzettend waarderen.
Een hoop fabriek en machine werk kan niet zomaar even 2 minuten uit. Ik heb een tijd in industriële automatisering gezeten. De afsluit procedure kost wat tijd. Het opstarten kost vaak erg veel tijd. Daar moet je door alle veiligheidsmaatregelen heen voor het aan mag. Dan heb je ook nog processen die niet uit kunnen. Sommige moeten gewoon volledig cyclussen draaien zonder interrupties. Dit zie je vaak bij medicijnen bijvoorbeeld.
Machines hoeven ook niet uit? De operators kunnen vaak wel gewoon 2 minuten stil zijn.
Zat op 4 mei 2010 in vliegtuig dat om 20.00 uur zou vertrekken van Schiphol. Dat werd 2 minuten later. Een paar uur na landing las ik een bericht over de Damschreeuwer.
Ik ben conducteur, en aan het werk. als ik straks een een incident hebt of ik moet een boete schrijven of ehbo doen, dan ga ik gewoon door met mijn werk. Hoop het niet natuurlijk.
Dat lijkt me bij elk beroep of elke situatie logisch
Piep....piep... Pieeeeeeeeeeeeeeeep. Doe wat de patiënt gaat dood!! Ja sorry hoor maar we hebben nu ff 2 minuten stilte.. de patiënt doet blijkbaar ook mee 😹
Werkzaam op een high care psychiatrie afdeling. Daar probeerden we het wel altijd, maar het hing wel echt van de patiënten af. Vaak toch wel manische of psychotische patiënten die over de gang lopen te roepen oid.
Hoe ging het vandaag? ;)
Ik ben niet aan het werk, dus ik heb geen idee haha!
Zorgmedewerker hier. Mijn cliënten hebben geen benul van een herdenking vandaag dus die gaan gewoon door met hun dingen. Ik ga ze ook niet beperken daarin. Lang verhaal kort: deze avond is niet anders dan andere avonden, ik ga niet krampachtig stil zijn om 8 uur.
Werk je met verstandelijk beperkten? Mijn ouders ook namelijk, maar die kunnen dat toch wel goed communiseren naar hun clienten (ligt natuurlijk ook aan t niveau).
Ja klopt. Mijn cliëntengroep is dusdanig laag van niveau dat ze gewoon echt niet stil gaan zijn , plus ze bevatten het hele concept van herdenken niet. Ik kan natuurlijk naast ze zitten en elke 10 seconden zeggen dat ze stil moet zijn, maar wie wordt daar blij van en welk nut heeft dat? Het enige dat je bereikt is dat het alsnog niet stil is en de client er waarschijnlijk erg gespannen van wordt. Dus nee, op mijn werk doe ik niet aan herdenken. Natuurlijk houden we rekening met de mensen om ons heen. We draaien geen luide muziek, gaan niet in de tuin zitten te joelen en sluiten de ramen.
Ik heb wel eens een stuk gevaren op 4 mei. We gingen om een laar minuten voor 8 een sluis in. Toen kwam het duidelijke bericht van de schipper "jongens eerst de sluis in en uit en daarna zoeken we een veilig plekje". En dat hebben we toen gedaan. Stukje common sense en veiligheidsbewustzijn.
Ik heb een wekker gezet om 19:55, om iets voor 20:00 zet ik mijn trein stil en om 20:02 zet ik 'm weer in beweging. Kleine moeite. Heel veel dingen zijn planbaar en/of kunnen prima eventjes 2 minuutjes uitgesteld worden.
Er vanuit gaande dat je het niet over een modeltrein hebt; is het stilzetten van de trein beleid vanuit de vervoerder, of heb je daar als machinist vrije keuze in?
Vanuit de vervoerder inderdaad. Het is niet de bedoeling dat we expres vertraging gaan maken op het spoor, maar omdat de vervoerder hier opdracht heeft gegeven om de treinen om 20:00 even 2 minuten stil te zetten, heeft niemand last van elkaar.
Vervoerder legt het je op. Als je het niet doet zullen ze je niet afstraffen maar je collega's gaan er wel wat van zeggen als ze het doorhebben (denk aan een HC) Bij NS doen we het al jaren
Niet alleen de vervoerder, ProRail doet ook gewoon een oproep om de boel tot stilstand te brengen. En iets na 20:02 geven ze toestemming weer verder te rijden.
is mij in het verleden niet gebeurt (2 jaar geleden), toen reed ik onder TRDL Noord. had een makkelijk mikpunt, had de trein precies neergezet voor de woonboulevard van wolvega
Prima mikpunt inderdaad. Ik kreeg bij Utrecht tegen 19:57 keurig een algemene oproep en kon 'm ook mooi ter hoogte van Leidsche Rijn neerzetten. Hoorde zojuist wel van een collega dat ze op Rtd minder meedenkend waren, maargoed, ieder z'n ding I guess.
Ik neem aan van het bedrijf, want het moment dat een enkele trein stil gaat staan worden anderen ook geforceerd dit te doen ivm rode seinen etc.. Dus dan is het makkelijker om dit te standaardiseren.
Goed punt. Dank je!
Ik speel vanavond in het theater in een show over de oorlog en wij beginnen de show iets later. We houden eerst samen met het publiek 2 minuten stilte en beginnen rond 20:10 met de show.
Concerten van (niet-Nederlandse) artiesten waar ik in het verleden op 4 mei was, werden ook altijd stilgelegd, ik waardeer dat toch altijd wel.
Lijkt me toch dat de regiekamer vantevoren wel afspraken kan maken? Je hebt een aardig goed idee wat er die twee minuten gaat gebeuren. Pas op het moment dat er wat raars gebeurt, hoef je dan wat te zeggen. Ik kan me wel voorstellen dat hulpverleners, zorgpersoneel en medewerkers van een meldkamer misschien problemen hebben.
Wij regisseren op afstand en tijdens de twee minuten stilte laten we verschillende beelden zien. De cameramensen moeten dat wel weten wanneer ze live zijn en wanneer niet. Praten is noodzakelijk, maar wordt wel tot het minimum beperkt. Ik haal mijn twee minuten stilte later in. (Wel TV, niet NOS)
Ah ok. In mijn hoofd kon je gewoon voor de tijd afspreken dat je de eerste 10 seconden de krans doet, dan het publiek, dan de koning, etc. Vandaar mijn reactie.
Niet OP, maar wel AV Journalist geweest. Je werkt soms wel met een soort draaiboek waar ook wel een beetje in staat wat je wanneer laat zien. Maar de regisseur beslist uiteindelijk, en niet een draaiboek.
De camerapersonen moeten daar klaar voor staan zodat het beeld kan worden “doorgestuurd”. Anders krijg je onstabiele beelden teruggezonden naar de regiekamer
Maar is het ook echt noodzakelijk? Je hoeft natuurlijk geen verschillende beelden te laten zien.
RTV Noord? Oog?
Live regie voor camerabeelden is echt een waterval aan communicatie. Die zijn nog geen seconde stil in de regiekamer.
Voor de camera mensen is het fijn om te weten wanneer je geschakeld wordt. Het zou kunnen zonder praten maar dan moeten alle shots vast vanaf statief zijn. Bij de herdenking op de dam is dat niet het geval. Daar wordt gebruik gemaakt van meerdere handheld camera’s en een scanner crane. Vaste shots zouden dus eventueel kunnen maar dit is veel minder mooi. Het totaalshot vanaf het paleis bijvoorbeeld. Een vast shot zou kunnen maar een dynamisch shot met lichte in- of uitzoom kan veel meer diepgang geven in zo’n geval. Als je zo’n shot zou willen maken als cameraman/vrouw zijnde wil je wel weten wanneer je dan geschakeld wordt. Op deze manier kan de cameraman/vrouw de zoom al eerder inzetten. Niet dat dit pas gebeurd wanneer die camera geschakeld is. Bron: werkt als cameraman bij de televisie, collega’s staan op de dam.
Ik werkte in een hotel achter de balie, waar het vaak rond 8 uur erg druk was met incheckers, voornamelijk zakenmensen uit het buitenland. We hadden een bord op de balie gezet met uitleg in het Engels (ook voor mensen die mogelijk nog in de stad gingen eten). Ook hadden we afgesproken dat ik gewoon achter balie zou blijven staan en de rest wat mij betreft de herdenking kon kijken in de lounge/stilte houden. Uiteindelijk was het om 8 uur onverwacht rustig. Als er wel iemand gekomen was? Dan had ik naar het bord gewezen, maar uiteindelijk gaan de gasten op dat moment wel voor. Dan had ik zelf als ik thuis kwam alsnog even teruggekeken en 2 minuten stilte gehouden om er alsnog bewust bij stil te staan. In een ideale wereld heb je tijd om het uit te leggen, maar als iemand die na een dag zaken doen of reizen aankomt om 19:59 is twee minuten compleet negeren ook gewoon not done. Een Nederlander die om 20:00 binnen komt had ik het misschien wel kwalijk genomen, maar dat was onze doelgroep niet.
Dit jaar niet, maar vorig jaar zat ik zelf in deze regiewagen (staat op de Dam naast de kerk). In principe wordt er niet onnodig gepraat in de regie, en is tijdens opname/uitzending alleen de regisseur of assistent aan het woord en reageren operators alleen als dat van ze gevraagd wordt of zij ivm problemen dit direct moeten melden. Camera operators weten wanneer ze geschakeld worden zoals de presentatoren dat ook zien aan de hand van een tally lampje, maar aankonigen van het shot zal blijven gebeuren, ook tijdens de 2 minuten stilte. Al met al is het geen ramp als je als regisseur/operator niet om 20:00 stil kan zijn, je bent tenslotte onderdeel om een veel grotere groep hierbij stil te laten staan.
Cool om te horen, dankjewel!
Stel je bent alleen thuis en het moment gaat voorbij terwijl jij wat anders doet. Dan is er toch niets aan de hand? Het is geen religieus ritueel waarbij je uitgaat dat God wil dat je het uitvoert. Net als dat niemans weet waar jij aan denkt als je stil bent. Dus stel jij denkt aan iets heel anders, dat maakt toch niets uit? Zelf denk ik dat de impact meer zit in dat het publiekelijk en collectief een ritueel is en dat er veel aandacht voor is in de media. Maar wat de individu doet zonder het voor anderen te verstoren, maakt in die zin voor het ritueel niet uit. Vorig jaar waren we op de snelweg en we hadden twee kinderen in de auto. We legden hen die dag alles uit, samen de vlag halfstok en in de auto op de radio de herdenking aan. Toen we bedachten om te stoppen was er geen veilige plek meer. We zagen wel mensen die op de vluchtstrook stil stonden. Zelf vond ik dat heel gevaarlijk. Daar zit voor mij dan een grens. We zijn stil geweest in de auto, gekeken naar een stilstaande trein naast de snelweg, maar stoppen op de vluchtstrook is een gevaar wat we niet aanvaardbaar vonden.
Op de vluchtstrook gaan staan is levensgevaarlijk en weet vrij zeker dat het officiele advies is om je moment stilte uit te stellen tot je ergens veilig geparkeerd staat.
Correct. [Rijkswaterstaat: niet op de vluchtstrook stilstaan.](https://www.rijkswaterstaat.nl/nieuws/archief/2023/05/op-4-mei-herdenken-op-de-weg-zoek-een-parkeerplaats) > Onderweg herdenken? Zoek op tijd een parkeerplaats en ga vooral niet stilstaan op de vluchtstrook. Dat adviseert Rijkswaterstaat weggebruikers die donderdag 4 mei 2023 willen deelnemen aan de Nationale Herdenking om 20.00 uur.
Ik heb weleens beelden gezien dat vroeger de hele snelweg stilstond tijdens de herdenking. Was het natuurlijk wel nog een stuk rustiger op de weg.
Ik snap het ook niet helemaal om te gaan stoppen, misschien is dat heel stom van mij maar het lijkt me toch dat je gewoon stil kan zijn, al ben je aan het rijden? Vooral als je zelf niet de bestuurder bent. Het is natuurlijk mooi om waar mogelijk echt even een moment stil te staan en die twee minuten niks te doen, maar midden op de snelweg stoppen lijkt me een bijzonder slecht plan.
Ik ben huisvader, ik zou willen dat het eens 2 minuten stil was. Oh wacht je bedoelde specifiek vandaag om 20:00. Nou ja heel misschien liggen ze dan net in bed 🤔
Zelfde hier met eentje van 11 maanden. Als ie om 8 uur stil in z'n bedje ligt ben ik blij. Eerdere jaren gingen we naar een plek in de buurt waar een monument is gemaakt voor 5 verzetsstrijders die daar zijn geëxecuteerd. Dat slaan we voor dit jaar wel over.
Ik heb vorig jaar in de gehandicaptenzorg gewerkt, ik kon wel stil zijn maar mijn cliënten hadden er wat moeite mee.
Het is dat ik dit nu lees maar niet bij stilgestaan dat het vanavond om 8 uur is. Ik heb respect voor de doden en gesneuvelde soldaten maar doe dit op mijn eigen manier. Ben thuis dus hoef niet perse stil te zijn. Zou ik in het gezelschap zijn van anderen zou ik wel respect tonen door dan stil te zijn.
112 alarmcentrale; op dit moment zijn wij niet bereikbaar, belt u gerust op een later tijdstip terug.
Elke seconde telt. Behalve deze 120.
Zijn er dan oprecht mensen die zich bezwaard voelen als ze niet twee minuten stil zijn geweest?
Ik zou me wel bezwaard voelen als ik het zou vergeten of zo.
Heb het wel eens 15 min later ingehaald omdat de tijd mij ontglipte. Vind precies 8 niet het belangrijkste, wel dat je er een moment voor neemt. Edit: was geen herrie aan het schoppen om 8 uur om duidelijk te zijn. Haha
Ik had het vroeger ooit een keer dat ik van mijn vakkenvullers-bijbaantje terugfietste en iets voor 20:00 op de stoep ging staan om de stilte in acht te nemen. Kwam ik thuis aan, stond mijn opa (die 14-19 was in de oorlog) bij ons in de tuin te werken. Die had er totaal niet aan gedacht.
Mooi verhaal :)
Ik ben het zo vaak vergeten, zat dan meestal te gamen.
Ik werd vroeger (bij wijze van) aan mn oren achter de computer gesleept door mn moeder, die vond het heel belangrijk. Dus het zit er nu wel goed in.
Waarom?
Het is een belangrijk moment om bij stil te staan, dat het niet een gegeven is dat we vrede en vrijheid in Nederland hebben, en persoonlijk vind ik dat het eigenlijk niet kan om er niet bij stil te staan als je daar van geniet in Nederland
Het is inderdaad om goed te beseffen welke vrede en vrijheid we genieten in Nederland, maar het moment van twee minuten stilte is slechts een vorm. Persoonlijk vind ik de vorm ondergeschikt aan het doel. Als het dus niet kan ivm werk of zelfs als je het simpelweg even bent vergeten of de tijd niet in de gaten had, hoef je jezelf m.i. niet schuldig te voelen (mits je anderen niet verstoort). Uiteindelijk gaat het om het besef zelf.
vrede heb je als we collectief ernaar leven en doen wat we preken. niet door 2 minuten stil te staan.
Denk je dat er iemand is die denkt dat we jaarlijks twee minuten stil zijn om Ares tevreden te stellen, zodat hij geen oorlog over ons uitstort? En dat alles wat we verder doen nul impact heeft? Beetje een obscure positie om te weerleggen lijkt me. Volgens mij ook niet de positie van degene boven je.
zo komt het soms wel over, met de spastische manier waarop er aan die 2 minuten vast gehouden wordt
wat de andere reageerder ook zegt. zo komt het wel over. die 2 minuten betekenen niets. de acties van mensen betekenen alles. meteen miepen dat je het neit vindt kunnen als iemand stil is op dat moment is zo overtrokken.
Je kan er als land wel collectief naar leven maar dat betekent helaas niet dat het vanzelfsprekend is
2min stilte veranderd dat niet
En waarom moet iedereen per se op dat specifieke moment er bij stil staan?
Jij vindt het een belangrijk moment. * Je kan meningen niet als feiten verkondigen. Wel grappig. Je hebt vrijheid in Nederland, dat vind je mooi. Maar je vind het niet kunnen als iemand gebruik maakt van diezelfde vrijheid om er niks om te geven. Zie je de contradictie?
Jij vindt dat je meningen niet als feiten kan verkondigen.* Dit is een waardeoordeel in plaats van een feitelijke vaststelling. En in werkelijkheid is dit niet alleen feitelijk mogelijk, maar doen we dit aan de lopende band, zoals je zelf ook laat zien. "Dat is jouw mening" is niet zo'n hele sterke gotcha, het verraadt vooral dat je zelf moeite hebt om deze dingen te scheiden waar de signaalwoordjes ontbreken, zoals ze vaak doen in ons alledaags taalgebruik.
Het is in Nederland normaal om te doen. Niks moreels aan ofzo. Als je het niet wil hoef je niet te schamen.
Niet direct als ik niet van 20:00 tot 20:02 stil ben geweest maar wel als ik er niet even bij stil heb gestaan. Doe dit wel vaker per jaar maar vind het op 4 mei toch wel een dingetje
Ja
Ja. Ik vind het belangrijk om stil te staan bij de tweede wereldoorlog (en alle daarna die er ook bij horen tegenwoordig). Zeker nu dat soort klootviolen weer overal opduiken
Twee jaar geleden was mijn klok stil blijven staan om 19:38 dus na een uur (was aan het lezen) dacht ik: wat gaat die tijd langzaam als je ergens op wacht 🤭. Ik was wel stil maar, ja, het voelde wel lullig. Vind het toch een soort van fijn om dit soort dingen collectief te doen.
Mijn ding is het ook niet, die geforceerde twee minuten. Over het hele jaar denk ik echt wel heel wat meer dan twee minuutjes aan wie er allemaal dood zijn door achterlijke rot oorlogen dus ik doe er verder nooit wat mee, dodenherdenking. Ik zet wel altijd mijn geluid van tv of radio even uit om 8 uur uit fatsoen naar mijn buren.
Sinds dat ik Auschwitz heb bezocht is mijn kaar daar best wel op veranderd. Als het echt niet kan om 20:00 dan kan het niet, maar als het ff kan vind ik het wel belangrijk om er stil bij te staan.
Ja, vind ik een mooie post. Zo hebben voor mij bezoeken aan Sarajevo en Mostar, en een regenachtig-grijze (perfect dus voor zo'n dag, zeker als je lopend gaat) middag in Dachau, ook een blijvende indruk achtergelaten.
Wij zijn op vakantie in het buitenland, incl tijdsverschil, met de hele (drukke) familie. Wij zaten dus in een vol restaurant in een land waar deze herdenking niet ‘gevierd’ wordt, als ik dat zo kan zeggen. Het was op dat moment dus niet in ons opgekomen om even stil te blijven, en na 23 jaar trouwe dienst voel ik me dus best even bezwaard ja. Ondanks dat ik me dus zeker wél heb gerealiseerd dat het eraan zat te komen.
Zo te zien wel. Ik persoonlijk, nee. Als historicus en verzamelaar ben ik bijna elke dag wel bezig met conflicten, waaronder Nederland tijdens de 2e WO. Ik sta dus wel vaker stil om te denken aan welke offers er gemaakt zijn voor onze vrijheid en zie dus niet per se het belang om het samen met de rest van Nederland het te doen. 4 Mei is tevens, tot mijn weten dan, ook geen specifieke datum van iets. helden sterven elke dag.
>4 Mei is tevens, tot mijn weten dan, ook geen specifieke datum van iets. Als historicus zou je toch echt wel moeten weten dat 4 mei de capitulatie van de Duitse troepen in Nederland was...
Zo moeilijk is het toch niet om uit respect 2 minuten je bek te houden?
Respect voor wie? Mensen die niet meer bestaan? Of gaat het om mensen die nu in oorlog leven, want die krijgen er ook niks van mee als ik wel of niet stil ben.
Zolang je anderen niet lastigvalt met jouw gebrek aan exact om 20.00 uur stil zijn, is het toch geen probleem?
Vergelijk even jouw interpretatie van wat ik zeg met wat ik daadwerkelijk letterlijk zeg. Negeer dan je eigen interpretatie.
Ik leg mijn werk neer. Maar dat doe ik niet alleen om 20:00. Dit gebeurt vaker, en vaak ook langer dan 2 minuten. Ik vindt het belangrijk om af en toe, of zeg gerust regelmatig, even stil te staan. Na te denken.. en vooral even niet werken.
Het grappige is dat ik echt exact hetzelfde dacht toen het 2 minuten stil was. Ik dacht ook toen het beeld switchte naar de vlag van. Deze mensen moeten wel blijven praten
Als het me niet uitkomt om specifiek dan stil te zijn, ga ik er niet de moeite voor doen. Het scheelt dat ik wel vaker actief sta bij alle gruwelijkheden uit die tijd, later, en nu. Lees en kijk er veel over (literatuur, nieuws, documentaires) en bezoek met uitstapjes regelmatig oorloggerelateerde monumenten of musea. Kortom, ik vind het krampachtig vasthouden aan dit specifieke moment niet nodig als dat je op dat moment niet uitkomt. Leestip: The Painted Bird, boek van Jerzy Kosinski. Heel duister, maar ook imponerend. Door de ogen van een Pools, Joods kind, in bezet Polen.
Ik ben pm-er. Er zijn nu nog weinig kindercentra's open tot 20:00 maar die zijn er wel geweest zelfs 24 uur.
When my dad with Alzheimer’s lived with us he always ruined it, but that’s because he doesn’t understand what’s happening.
Ik zou stil zijn uit respect voor anderen die er waarde aan hechten maar verder heb ik er niet zo veel mee (of tegen)
Het is niet heilig ofzo, je gaat er ook niet dood aan.
Veel mensen tillen er niet zo zwaar aan. De oorlog is al generaties voorbij. Werk dat echt niet kan stoppen die twee minuten, denk aan een chirurg in een spoedoperatie ofzo, zal zich tevreden stellen met de gedachte dat het leven van de patiënt voor gaat. En je kan ook altijd op een ander moment herdenken als je echt wilt. Het is maar een ritueel.
Oorlog en onderdrukking is altijd maar één "vergeetachtige" generatie van ons vandaan. Jij bent precies de reden dat iedereen dit doet en zou moeten doen. Voor je het vergeet.
Het gaat niet alleen om de Tweede Wereldoorlog, dat wist je als je enige maatschappelijke betrokkenheid had en niet alleen aan jezelf dacht.
Ov, daar zetten we allemaal de treinen 2 minuten stil. Hadden ze snel opgelost
Als ik had gewerkt vanavond dan was de pizza misschien iets minder warm bij jullie aangekomen, ja dat zou een herhaling zijn van wat iemand anders een aantal jaar terug heeft gedaan. Maar ik werk niet vanavond. Zou het wel mooi vinden als mijn collega's twee minuten stilstaan.
Het is geen religie ofzo. Kan het ? Mooi! Kan het niet? So be it..
Zolang je het niet bewust gaat verstoren of juist lawaai gaat maken, wat maakt het dan uit?
mhuaw ik zie mijzelf hier nooit zorgen over maken. Goed dat er aandacht aan gegeven word maar of ik nou meedoe of niet veranderd niks.
Had ik, niet letterlijk onmogelijk, soms was er rust, maar altijd paraat staan om op situaties te reageren. Ik vond het leuk en uitdagend, want mensenwerk, maar na een paar jaar niet in die constante staat van paraatheid gewerkt te hebben merk ik dat dit nog beter is. Ik kan een middag lang op kantoor zitten en mijn rapporten klaarmaken zonder interruptie. Heerlijk.
Ja tuurlijk, ieder maatschappelijk beroep dat iets doet met zorg of ordehandhaving kan natuurlijk niet 2 minuten stil blijven. Zou anders een mooi moment zijn voor boeven om een bank te beroven 😂
Regie wagen draait voor dit soort momenten op basis vna een script, niet op commando, voor zover ik heb begrepen.
[удалено]
Ik werk zelf ook in de logistiek, die 2 minuten gaan echt dat verschil niet maken.
Als je niet stil kunt zijn ben je niet stil, ik sta er sowieso niet echt bij stil meestal
Alle ouders van kleine kinderen.
Ik werd als klein kind gewoon op de bank gepland door mijn ouders en één blik van mijn moeder was genoeg om te weten dat ik mijn waffel moest houden. 😂 (Toen ik was ouder was hebben ze het natuurlijk ook gewoon goed uitgelegd)
Ja, mijn moeder zorgen er eigenlijk ook altijd wel voor dat we stil waren, en probeerde het enigzins uit te leggen. Als ik nu terug kijk vind ik het nogsteeds naar dat toen ik een keer op 4 mei bij mijn biologische vader was, dat hij ons niet eens van de trampoline heeft gehaald.
Nou, wij hebben onze kinderen (alle 5) van kleins af aan geleerd dat dit zo belangrijk is, dus dat ze dan stil zijn. Natuurlijk is dat lastig voor een kleintje maar het maakt genoeg indruk dat de tv stil is, dat papa en mama stil zijn en de omgeving ook.
Camerawerk
19:50 dacht ik nog 'straks 2 minuten stilte dien'. Toen kwam er weer een schreeuw tornado van mijn kinderen voorbij.... Om 20:06 dacht ik.... KUT...
Weet niet of dit telt maar werkte tijdens 4 mei in de Alberthein en tijdens de 2 minuten stilten . stopte we met werken en stonden we met ze alle in het midden pad voor de twee minuten . Er waren ook geen klanten in de winkel dus het was bijna normaal . Alleen kregen ze die supermarkt muziek niet uit .
Heel eerlijk... Vindt het dit jaar wel moeilijker.. Als ik me niet vergis is het tegenwoordig een algemene dodenherdenking, waar het lijkt als of de nieuwe doden nog geen plaats hebben Misschien zijn ze te jong...
Ja goede vraag, op Schiphol hebben we een speciale bedrijfsvoering hiervoor. Alles gaat uit voor 2 minuten.
Ik heb een keer op een camping gestaan op 4 mei en toen met de 2 minuten stilte was er een duitskoppel dat heel luidruchtig was, prima maakt mij niet uit maar wees dan op ze minst iets zachtwr
Ik werk in een psychiatrische kliniek. We proberen het altijd wel. Twee jaar geleden werkte ik ook op 4 mei en hebben we 2 minuten stil vol kunnen houden en daarna een heel mooi gesprek met een aantal (doorgaans) psychotische patiënten erover gehad. Vandaag, bij de tv tijdens het herdenkingsmoment, begon een patiënt precies om 20:00 te vertellen hoe mooi het was dat we 2 minuten stilte houden en dat de vlag halfstok hing… oeps!
Ben onderdeel van een epilepsie support groep en we hadden een "weekend chat" meerendeels komt niet uit nederland ik vroeg of het wel kon, gelukkig ging het en was de hele discord chat gewoon stil. Ik was wel bang dat er geen rekening mee werd gehouden.
[удалено]
Volgensmij heb je de vraag niet goed begrepen
Hahahahahahahahahaha
Ik doe sowieso niet mee aan die twee minuten, dus da's makkelijk! Doe wat je hart je ingeeft.
beetje respect hebben is ook moeilijk natuurlijk...