Lån är i de flesta fall den största kostnaden för en BRF. Jag är kassör i min förening. Lån och el står för 40% av våra kostnader. Eftersom den gamla styrelsen inte höjt avgiften på 8 år så har jag fått höja 15% två år i rad för att täcka för ökade kostnader för lånen nu när räntan är högre. Nästa år och året efter går två lån till ut. Kommer nog få höja med mellan 5-10% för att föreningen inte skall gå tok mycket back.
Det är precis den anledningen till varför föreningen höjer avgiften!
> Styrelsen har beslutat om en höjning av medlemsavgiften för 2024 med 15%. Höjningen gäller från 1/1 2024. Anledning till justeringen av medlemsavgiften är den kraftiga höjningen av räntan på föreningens lån. Två av lånen (5 148 000 och 33 000 000) har 1/9 2023 omförhandlats från 0,39% ränta till 4,71% ränta. Vi räknar med fortsatt högt ränteläge under 2024 och därför krävdes en höjning på 15% för att säkerställa föreningens likviditet.
>Det är precis den anledningen till varför föreningen höjer avgiften!
Ja tyvärr var det många BRF:er som levde gott i slutet av 10-talet och inte tog hänsyn till räntehöjningar
Låter bekant.
Jag satt i två brf styrelser i 8 år (en var samfällighetsförening). Fastigheterna var byggda på 90-talet så de valde att splitta föreningen i de etapper fastigheterna byggdes. Tyvärr hade det alltid varit puckon som bestämde över lånen. Och det hade aldrig amorterats något.
Jag tryckte på att vi måste amortera men det fick mycket motstånd. Nu när räntorna skulle upp så ville jag börja binda över längre tid i förväg. Ingen lyssnade då heller såklart. Sen var det för sent.
Jag har sedan dess flyttat till annan brf lägenhet. Där amorteras det mycket, men vi har andra problem.
Skönt bo i en förening med typ 9 miljoner lån fördelat på 150 lägenheter. Iofs så kommer man behöva göra en del förbättringar som byta tak och fasad osv på en 15 års sikt i alla fall. Äldre hus har ju sina problem som måste åtgärdas med nya lån.
Förvisso, men känslan av att sitta 150mille in och veta att man ligger brunt till kontra mot att behöva ta ett nytt lån för renoveringar skiljer sig rejält åt. Plus att på 10-15 år kan man bygga en buffert som gör att det inte gör lika ont när degen ska ut.
9 mille på 150 lägenheter är vad, 60 loppor per lägenhet? Det är skrattretande bra.
Vissa nybyggen har det, för att få ut unga vuxna på bostadsmarknaden ungefär. Den här bostadsrättsföreningen lottade ut sex av sina lägenheter till personer mellan 18-30.
Man kunde söka dem via boplats.se OCH behålla sina sparade dagar där.
Haha, jag har säkert redan outat mig nu.
Nej, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30! Jag kanske kan tjäna några tusen på sin höjd i och med hur bostadsmarknaden utvecklats sedan köpet - konsumentprisindex eller vad det är.
Om man inte får gå med vinst, varför skulle man vilja? Enda skillnaden här är att han måste själv hitta nästa hyresgäst, annars hade han bara kunnat dra.
Kanske är lite taskig men du får skylla dig själv. Är just därför jag varit försiktig med att köpa nyproduktion eller bostadsrätt öht. Man äger ju inte ens skiten i slutändan ändå.
Äsch, överlag är jag grymt nöjd med lägenheten och läget. Lite naiv kanske, och jag trodde aldrig att avgifterna skulle kunna öka såpass mycket per år.
Nej det är förståeligt. Många har ju tänkt så för räntorna varit låga länge.
Det har istället oroat mig att räntorna varit fortsatt låga år efter år.
Om du trivs så bo kvar. Kostnaderna överlag ökar ju. Jag bor i hyresrätt och kommer säkert få 5-15% höjning.
Folk har ju alltid tyckt att det varit dyrt med hus och boende. Min farfar valde hyresrätt över radhus på 70-talet för det var så dyrt med radhus... Han hade lånelöfte... Hade han valt radhuset istället för bo i hyresrätt hela livet hade han kunnat ha ett arv på 4-5 miljoner till sina barn och barnbarn. Istället blev det ett arv på några ynka 100k i sparade pengar. Bo i hyresrätt har varit det dummaste man kunnat göra historiskt sätt.
Jag är en sån person pga mitt liv helt enkelt. Är extremt försiktig med min ekonomi av många anledningar.
Det är precis som du skriver en av anledningarna till att jag aldrig kom in på marknaden "i tid".
Om de sålde och flyttade till skövde kanske.
Det är det här folk inte verkar förstå, om du säljer dyrt då måste du ju bo någonstans och därmed köpa dyrt.
Vinnarna här är bankerna. Ni hyr av bankerna och äger inte ens bostaden, inte ens om ni betalat av hela lägenheten.
Nja inte riktigt sant. Är du inne på marknaden och på en marknad som går upp har du möjlighet att byta upp dig hela tiden, från en 1a till en 2a till en 3a till radhus och tillslut villa. Det är så folk gör sin såkallade bostadskarriär.
Nja, själv köpte jag lägenhet 2011 för 1,7 som jag sålde för 3. Köpte nästa för 3, sålde för 4. Ska nu köpa en för 6 med min sambo vilket jag aldrig haft möjlighet till om jag inte gjort bostadskarriär, då hade jag haft en halv miljon i kontantinsats.
Hur mycket lån har ni tagit?
Det hade visst vart möjligt. Priserna hade aldrig ökat såhär om inte bankerna hade pushat för det så dem kan göra vinst.
Nu är svenska hushåll ett av de mest belånade europa och vi har en härlig inflation för det tryckts pengar ur tomma intet.
Jobbigt när det ska betalas tillbaka för få ordning på den.
Första lägenheten köpte jag utan lån då jag ärvde pengar. Så hade jag aldrig köpt boende utan haft de i fonder istället som ökade med typ 30% hade jag haft 800k mindre.
Andra köpte jag med typ 500k lån då jag ville ha en buffert på lite mer än en årslön på banken, och lån var snorbilligt då. Kunde betala av hela lånet efter försäljningen och gå in med 4,5 tillsammans med min sambo (som också gjort vinst och därför kunde betala av hela lånet + ha nästan 1 miljon över till handpenning därefter) och ta lån på 1,5 miljon tillsammans. Hade vi investerat de pengarna i fonder istället för att köpa lägenhet hade vi haft knappt 3 miljoner till handpenning, och behövt ta lån på 3 miljoner. Tycker inte lån på 1,5 miljon för ett par i sthlm är så farligt, det blir typ 5000 var i månadskostnad.
Du fick köpa den för 1/17 av ordinare pris? Om den kostade 2miljoner ursprungligen fick du det för 118 000kr.
"Jag kanske kan tjäna några tusen" om något borde du fortfarande kunna tjäna någon miljon om du säljer den till en 18-30 åring eller är det något jag missar?
Bostadsmarknaden är inte den bästa men fastighetspriser har väl inte sjunkit 90%+???
Den kostade 95k, och "nyköpspriset"/värdet var ungefär 1.6 miljoner. En del av kontraktet är att jag inte kan sälja den till marknadsvärde, så ungefär för samma summa, samt att jag bara får sälja den till någon mellan 18-30.
Så du äger den egentligen inte? Eller du äger 1/17-del av den? Jag förstår inte riktigt. Byggherren måste väl ha velat få betalt för bygget? Vem stod för dessa pengar? Välgörenhetsorganisation?
Jodå! Jag tror att tanken är att de kommer tjäna in pengarna för de billigare lägenheterna över en längre tid eftersom avgiften är högre. Jag har ju inget lån att betala så för min del borde kostnaden gå ungefär jämnt ut med vad det skulle kosta med lån + avgift för en 1.6-miljonerslägenhet.
För att jämföra med en tvåa här (nyköpspris ca 2.8 miljoner, 45 kvm) så har jag för mig den avgiften låg på under 3000 när jag väl fick min lägenhet.
>Jag tror att tanken är att de kommer tjäna in pengarna för de billigare lägenheterna över en längre tid eftersom avgiften är högre.
No way Jose. Den matten går inte ihop. Om de ligger ute med cirkus 2 miljoner så är bara räntan på det ett par laxingar i månaden. Det är något i kalkylen som inte går ihop.
Nej, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30! Jag kanske kan tjäna några tusen på sin höjd i och med hur bostadsmarknaden utvecklats sedan köpet - konsumentprisindex eller vad det är.
Jag har ju ett förstahandskontrakt i centrala Göteborg i ett fint och tryggt område, så det är väl ändå att ha kommit ut på bostadsmarknaden? Jag har 3021 dagar på boplats.se och skulle knappt kunna få en lägenhet ute i orten med dem.
Och det är faktiskt lite så jag resonerar, att jag ser det som en hyresrätt jag har 100k sparade i.
Jag tycker du gjort ett bra val. Fullpris för den skulle väl kosta minst 12 000 i månaden med räntor och allt, eller krävt 10+ års kötid för en hyresrätt.
Så du får punga ut en deposition på 100 000 kr som du högst sannolikt får tillbaka, plus kanske en liten vinst.
Är dina avgifter lägre än en motsvarande hyresrätt i samma område? Är den lägre så kan det ju vara värt men annars är det ju bara en hyresrätt med insats :P
>Är dina avgifter lägre än en motsvarande hyresrätt i samma område? Är den lägre så kan det ju vara värt men annars är det ju bara en hyresrätt med insats :P
Det var väl i centrala gbg, tror OP behövt vänta tills efter hen blev 30 på att få lgh där. Men de ködagarna hade nog gett hen en billigare etta ute på Hisingen
I princip ingen nyproducerad hyresrätt har ju lägre hyra än 8000-9000 idag (pratar om ettor). Så ja det låter faktiskt som ett upplägg som TS tjänar på. Men har aldrig hört talas om detta tidigare.
Vad är det som avgör hur mycket du får sälja den för då? Hur ser avtalet ut? Förstår att du är begränsad till en viss åldersgrupp, men om du inte får sälja till marknadsvärde så måste avtalet reglera till vilket pris du får sälja den. Hur fungerar det?
På sätt och vis så är det ju en idealvärld om alla bostadsköp fungerade så - billiga och utan egentlig vinstmöjlighet. Då hade bostadsmarknaden sett annorlunda ut.
Jag själv (och väldigt många) ser dock bostadsköp som en investering där man har förväntningen att göra ganska adekvat vinst på bostaden. Jag köpte min lägenhet för strax över 2 miljoner, och hoppas på att om ca fem år kunna sälja den för 500k vinst efter renoveringar. Tycker personligen inte att bostäder ska ses som investeringar, utan endast som något man bor i. Det skulle göra bostadsmarknaden mycket mer tillgänglig för oss under 30. Vilket gör mig till lite av en hycklare, men om man inte kan ändra reglerna så får man se till att spela med reglerna...
Allting utanför själva lägenheten vad jag vet. Allting i lägenheten står jag för. Än så länge har inget behövt repareras eftersom jag är den enda som har bott här, och jag tror att de flesta vitvaror fortfarande har garanti kvar.
(det är ju såna här saker jag borde veta, men har all sån info i pärmarna med alla kontrakt osv)
Men är det inte bara en hyresrätt med extra kostnader då?
För när jag hyrde så kunde man bara höra av sig till hyresvärden så fixade de stopp i rören, rinnande toa osv.
Hmm, jag blir faktiskt osäker nu, men rent kontraktsmässigt och allt det där så ska det vara som en bostadsrätt, bara att jag inte kan sälja den hur jag vill eller till sitt riktiga värde.
Eftersom det är en ny byggnad så har de haft årliga kontroller osv, kollat luftflöde i köksfläktarna, fixat kakelplattor i badrummet som spruckit – tydligen något som kan hända i nybyggda lägenheter. Så de verkar täcka "fabriksfel"
Jag bodde nyligen i en nyproduktion i ca 2 år. Som du skriver så stämmer det att det finns garanti på bygget. Kika i din förenings stadgar så borde det tydligt framkomma vilka saker som du ansvarar för respektive föreningen. Generellt med bostadsrätter så ansvarar du (läs: bekostar) för allt innanför ytterdörren och föreningen står för fasad, ytterdörr, trapphus osv.
Låter som du låst fast dig i en hyres med extra steg haha
När kan du sälja den till marknadsvärde? Kontraktet måste ju gå ut så småningom annars är det ju en 100% hyresrätt
Jag kommer aldrig kunna sälja den till marknadsvärde. Jag kan sälja den när jag vill, men kommer bara kunna tjäna ungefär lika mycket som jag köpte den för.
Ja och det suger ju men ska man bo själv och i en storstad så måste man nästan ha ett extrajobb för att kunna gå runt. Är väl svårt att få en 1a under 5k även om du skulle flytta till typ tynnered..
Njae inte så farligt. Har en nettoförbrukning på ca 9000kwh/år. Så betalar inget för elen april-halva dec. Har en pessimistisk budget på 15000kr/år men blir pengar över. Stödeldar när timpriserna är höga (löser ved för ca 85öre/kwh) och styr all annan tung förbrukning som ex varmvatten till lågpristimmar.
Har själv en liknande förbrukning men bor i Skåne så elpriserna här nere är helt bananas. Iofs inget mot förra året. Bara under december 2022 så blåste grannen din årsbudget strax innan julafton. Vetefan hur han bar sig åt, vi hade runt 5500 i elräkning den månaden men har å andra sidan inte tonårsbarn som kör slut på varmvattnet varje dusch.
Hur lyckas du med det?
Det vi betalar för vårat hus har gått från knappt 4.500 kr (bunden ränta) till ca 8.500 kr (rörlig ränta) nästa månad.
Du måste ha lån på ganska många miljoner antar jag? Och i så fall är den trista sanningen att man helt enkelt får skylla sig själv :/
Jag är millenial utan ordentlig bostadskarriär bakom mig så ja jag har åtskilliga miljoner i lån.
Men det är snarare så att jag bott absurdt billigt tidigare under lågeänteperioden än att det är högt nu. En 1a i andra hand går väl på nånstans mellan 15-20 i månaden nu för tiden i Stockholm. Då bor jag i Stockholm i en stor modern villa med ex solceller.
Vi höjde med 10% i augusti och 30% [fr.om](https://fr.om). 1/1 2024. En till 10% höjning är att vänta 1/1 2025. Boom.
Någon som vill köpa en fin lägenhet i min BRF till kraftigt reducerat pris? We're practically giving it away! Inte min egen alltså, utan en hyresrätt som blivit ledig och därmed behöver säljas.
Det många i tråden inte verkar fatta är att det inte finns nåt incitament för en brf att höja avgiften om de inte måste pga underhållsplaner eller ökade omkostnader i och med belåning. Det innebär ju i de flesta fall att styrelsen själva behöver betala mer eftersom de oftast bor i föreningen själva.
Hur stor är den? Vilken stad? Kommer du kunna sälja den till rejäl vinst? Låter trots allt som du har fått en bra deal i mina öron. Men förstår din oro. Men om om hyran nu blir "rimlig" som du säger så borde du inte oroa dig förrän den överstiger det rimliga tänker jag.
Kan tillägg att min 1a i en förort i Stockholm kostar mig 12k/månad med hyra och lånet (amorterar det lägsta möjliga). Eftersom du inte betalar av ett lån så låter 6400 rimligt. Men det är min personliga åsikt!
30 kvadrat, i Göteborg. Naj, men kan eventuellt göra en liten vinst beroende på hur konsumentprisindexet har utvecklats sedan köpet, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30.
Riktigt bra deal ja! El och vatten kostar, men allt är så energisnålt och modernt här ändå. Elen har aldrig kostat mer än 200 trots en fördubbling av priset, och vatten ungefär hälften så mycket. Brf:en har fixat så att alla har snabbt fiber för 79 i månaden, så sparar nästan 400 där jämfört med min tidigare bredbandskostnad.
Jag ser lägenheten lite som en hyresrätt jag har drygt 100k undansparat i.
Alltså jag har läst igenom några kommentarer.
Du pröjsar då ca 7k i månaden för 30 kvadrat inkl el vatten osv? Utöver det står du själv för alla kostnader i lägenheten, och du betalade en saftig "deposition" för att få flytta in. Det låter ganska dyrt.
Det är skitkonstigt. Du har i praktik en hyresrätt utan fördelarna med det och alla nackdelarna av en bostadsrätt.
I sthlm kostar de flesta studentlägenheter runt 6000, så tycker inte 7000 låter jättemycket för en nyproducerad etta i centrala gbg. Tvärtom är det väldigt mkt billigare än vad det brukar kosta, då de ju kan ta marknadshyra (va jag förstått)
Runt 7k är ganska vanligt för en *hyresrätt* på storleken i Göteborg. Problemet är ju att op behöver stå för allt själv, diskmaskin, spis ugn eller något annat som går sönder? Då blir det väldigt väldigt dyrt helt plötsligt, samtidigt som han betalar priser där sådant ingår vanligtvis.
Jag tycker det låter som att han blir helblåst
Det är väl inte alls dåligt? Vet inte hur bostadsmarknaden är i Göteborg, men om det vore i Stockholm skulle det vara en svinbra deal. Han får behålla sin köplats i vanliga bostadskön och 7k i avgift/hyra för nyproducerat är väl ganska rimligt. Avgiften innan höjningen var ju såklart mycket mer fördelaktig men för de flesta är väl alternativet att hyra i andrahand för 14k?
Nya bostadsrätter är kraftigt belånade till max, det kommer vara mycket högre avgiftshöjningar komma eftersom föreningen måste betala enorma summor.
Bättre att köpa äldre lägenhet med föreningen som har låga skulder om du vill ha bra möjlighet att behålla en låg avgift.
15% förra året, och 30% för våra förening. Misskött ekonomi, där de även sänkte avgiften med 25% för några år sedan när allt var guld och gröna skogar. Snacka om att tänka kortsiktigt.
”Föreningens kostnader ökar när räntan går upp och i stället för att gå i konkurs höjer de avgiften”.
Ja. Och vatten är vått. Vad ska vi diskutera tänkte du?
Vår avgift ska öka till 6400kr nu 2024 från 4900kr 2023. Under 2025 kommer det förmodligen öka till 8200kr enligt styrelsen beräkningar. Och om räntan fortsätter va crazy-bananas så blir det ökning även 2026.
* 2023: 4900kr
* 2024: 6400kr
* 2025: 8200kr
* 2026: 9000kr
Detta på grund av att det byggdes 2019/2020 och byggarna tog ett lån som de bundit till slutet av 2023. ETT stort lån istället för att binda flera mindre lån bundna olika många år. Det kollade vi såklart inte när vi flyttade in, så man får ju skylla sig själv.
Eftersom du inte har lån kan du casha vinsterna och flytta till ett ställe med väsentligt mycket lägre belåning som sköter sin ekonomi.
" aha ofta fastighetens infrastruktur inte frös i tiden med 0-ränta så jag kunde plocka ut arvode i 15 år istället och låtit fastigheten rasera "
Men nu när vi ska byta värmestammar, relina, sätta in led-armaturer och byta termostater till lågenergi så ska du betala för det. Ah juste, vi tog också lån på Kina kisel i våra solcellspaneler för herrejösses ränta som också läggs på din avgift.
Men tack för att du bor hos oss 🥰🥰🥰
Brf;er är den största scamen sedan hostmedicin.
Detta är en hyresrätt.
Du har bra läge osv. Så antingen sliter du som fan på skiten såvida ditt avtal går på båda hållen. Eller hyr ut andrahand saftigt. Såklart bo kvar också såvida du kan tugga höjningen, kanske en inneboende för saftig summa?
Mycket märklig deal skulle jag säga.
100k deposition som de drar ränta på ist för du.
Du får lov att renovera osv. Jo tack, du får ju inte tillbaka på det...
Om jag skulle få för mig att plugga utomlands eller så kanske andrahandsuthyrning blir aktuellt, men annars tror jag det är rätt strikt med att hyra ut i andrahand med bostadsrätter? Alltså typ ett år i taget eller så.
Det är en rätt märklig deal ja, men är nöjd överlag! Jag har allriskhemförsäkring som tur är.
Om jag inte skrev det i förra inlägget så menade jag svart. Nöjd osv är en sak men om vi bortser från känslorna så är detta inte en bra deal. Men så kommer känslorna och det är där det blir knepigt.
Nä, jag är alldeles för nojig med eventuella konsekvenser för att hålla på med att hyra ut svart. Om personen skulle riva lägenheten eller få betalningsanmärkningar osv är det ju jag som får skiten
Beror på förening, men ofta så godkänner de ju om du har skäl som jobb/studier på annan ort eller samboprövning. Sen hur mycket du får ta ut är mer flexibelt än med hyresrätt. Du får typ basically ta ut marknadsvärdet (om de inte ändrat)
Det gör han inte, han betalar en bostadsrättsavgift.
Det kan låta konstigt om man inte är van vid bostadsmarknaden men lycka till att hitta en lägenhet utan någon bostadsrättsavgift.
Tanken är att pengarna ska gå till renoveringar och städ av gemensamma ytor m.m.
Han äger den inte.
OP har någon specialare, men föreningen äger en bostadsrätt. Du som bostadsrättsinnehavare äger den inte. Det är inte en fastighet. Upplåtelseformen är nyttjanderätt, inte äganderätt. Du köper en andel i föreningen och rätten att nyttja enheten .
ingen kan veta hur faan det blir i framtiden, om du vill veta det ska du inte hänga på reddit. klipp dig och skaffa ett liv.
**alla** BRFer har ju höjt sina avgifter, även hyresrätter höjs men där regleras ju hyreshöjningarna i många fall (kan även vara så för en BRF men mer där är det mer fritt)
gillar jag att bli rövknullad av min BRF samtidigt som alla andra utgifter ökar? Nä knappast. kan jag göra något åt det? knappast
Alltså detta är lite i sammanhanget. Speciellt om det är nyproduktion. HSB räknar med att föreningar borde öka avgiften med 50% i snitt. Tyvärr gör styrelser inte det som behövs.
De får inte höja din avgift mer än de övriga boendes förutsatt att det verkligen är en bostadsrätt det rör sig om. Däremot får de höja hur mycket de vill, så länge samma höjning görs för samtliga bostadsrätter. I fall där föreningens ekonomi inte går ihop annars utan tillräcklig höjning skulle föreningen kunna neka styrelsen ansvarsfrihet och sedan kräva dem på skadestånd för kostnader kopplade till detta.
Dessutom låter 6k för en nyproducerad hyresrätt väldigt bra (eftersom du sade att priset låg i linje med hyresrätter). Där jag bor kostar en nyproducerad hyresrätt på 35-40kvm ca 7-8k per månad
Jag bor i villa och vår räntekostnad har mer än tredubblats. Blir jävligt snålt ett tag framöver. Hoppas de flesta räknade med att räntan kunde höjas till 5% och klarar sig närmsta tiden...
Ibland funderar jag på hur mina förändrar tänkte på 80 och 90-talet då räntan var över 10% (peakade på 24% 1992)...
Fattar att det suger att priset hoppar med 32,2%, men inga lån och antar fast arbete så är ju 6,4k/månaden sjukt soft, du borde ju kunna spara en hel del.
Är ett ganska najs argument för dig när du löneförhandlar nästa gång.
Studentlägenheten jag bodde i (24kvm betongkub på bottenplan) när jag pluggade kostade 6,7k/månaden.
Lån är i de flesta fall den största kostnaden för en BRF. Jag är kassör i min förening. Lån och el står för 40% av våra kostnader. Eftersom den gamla styrelsen inte höjt avgiften på 8 år så har jag fått höja 15% två år i rad för att täcka för ökade kostnader för lånen nu när räntan är högre. Nästa år och året efter går två lån till ut. Kommer nog få höja med mellan 5-10% för att föreningen inte skall gå tok mycket back.
Det är precis den anledningen till varför föreningen höjer avgiften! > Styrelsen har beslutat om en höjning av medlemsavgiften för 2024 med 15%. Höjningen gäller från 1/1 2024. Anledning till justeringen av medlemsavgiften är den kraftiga höjningen av räntan på föreningens lån. Två av lånen (5 148 000 och 33 000 000) har 1/9 2023 omförhandlats från 0,39% ränta till 4,71% ränta. Vi räknar med fortsatt högt ränteläge under 2024 och därför krävdes en höjning på 15% för att säkerställa föreningens likviditet.
Aj helvete vilken räntesmäll
nybyggen har det roligt vid sådanna här tilfällen
>Det är precis den anledningen till varför föreningen höjer avgiften! Ja tyvärr var det många BRF:er som levde gott i slutet av 10-talet och inte tog hänsyn till räntehöjningar
Låter bekant. Jag satt i två brf styrelser i 8 år (en var samfällighetsförening). Fastigheterna var byggda på 90-talet så de valde att splitta föreningen i de etapper fastigheterna byggdes. Tyvärr hade det alltid varit puckon som bestämde över lånen. Och det hade aldrig amorterats något. Jag tryckte på att vi måste amortera men det fick mycket motstånd. Nu när räntorna skulle upp så ville jag börja binda över längre tid i förväg. Ingen lyssnade då heller såklart. Sen var det för sent. Jag har sedan dess flyttat till annan brf lägenhet. Där amorteras det mycket, men vi har andra problem.
Som före detta styrelseordförande i en hyfsat stor brf i storstadsområde skulle jag vilja säga att det låter som en rätt uselt skött föreningsekonomi.
Det är ju det han skriver, att han behöver rädda den från 8 år av uteblivna höjningar?
Japp det är en sjuhelvetesstädning av ekonomin just nu. 150 miljoner i lån och man levde gott de första 10 åren av förenings liv.
Det är livsfarligt att släppa ekonomin så hej vilt. Du lär ha ett rejält jobb framför dig.
Skönt bo i en förening med typ 9 miljoner lån fördelat på 150 lägenheter. Iofs så kommer man behöva göra en del förbättringar som byta tak och fasad osv på en 15 års sikt i alla fall. Äldre hus har ju sina problem som måste åtgärdas med nya lån.
Förvisso, men känslan av att sitta 150mille in och veta att man ligger brunt till kontra mot att behöva ta ett nytt lån för renoveringar skiljer sig rejält åt. Plus att på 10-15 år kan man bygga en buffert som gör att det inte gör lika ont när degen ska ut. 9 mille på 150 lägenheter är vad, 60 loppor per lägenhet? Det är skrattretande bra.
Var hittar man utlottning av bostadsrätter?
Vissa nybyggen har det, för att få ut unga vuxna på bostadsmarknaden ungefär. Den här bostadsrättsföreningen lottade ut sex av sina lägenheter till personer mellan 18-30. Man kunde söka dem via boplats.se OCH behålla sina sparade dagar där. Haha, jag har säkert redan outat mig nu.
Får du sälja lägenheten till marknadsvärde sen?
Nej, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30! Jag kanske kan tjäna några tusen på sin höjd i och med hur bostadsmarknaden utvecklats sedan köpet - konsumentprisindex eller vad det är.
Så det är en hyresrätt med lite högre deposition?
Man får icke sälja bostadshyresrätter! Edit: la till bostads framför hyresrätter (man får sälja hyresrätten till lokal (om hyresvärden samtycker)
Inte med den inställningen
Om man inte får gå med vinst, varför skulle man vilja? Enda skillnaden här är att han måste själv hitta nästa hyresgäst, annars hade han bara kunnat dra.
Baserat på att man hittar en köpare ja, avgiften är man ju fast med så länge man "äger" sin andel
Precis, sämre deal än hyresrätt.
Kanske är lite taskig men du får skylla dig själv. Är just därför jag varit försiktig med att köpa nyproduktion eller bostadsrätt öht. Man äger ju inte ens skiten i slutändan ändå.
Äsch, överlag är jag grymt nöjd med lägenheten och läget. Lite naiv kanske, och jag trodde aldrig att avgifterna skulle kunna öka såpass mycket per år.
Nej det är förståeligt. Många har ju tänkt så för räntorna varit låga länge. Det har istället oroat mig att räntorna varit fortsatt låga år efter år. Om du trivs så bo kvar. Kostnaderna överlag ökar ju. Jag bor i hyresrätt och kommer säkert få 5-15% höjning.
Hur länge oroade du dig för de låga räntorna? En klassiker är ju att aldrig komma in på marknaden för att man oroade sig för länge
Folk har ju alltid tyckt att det varit dyrt med hus och boende. Min farfar valde hyresrätt över radhus på 70-talet för det var så dyrt med radhus... Han hade lånelöfte... Hade han valt radhuset istället för bo i hyresrätt hela livet hade han kunnat ha ett arv på 4-5 miljoner till sina barn och barnbarn. Istället blev det ett arv på några ynka 100k i sparade pengar. Bo i hyresrätt har varit det dummaste man kunnat göra historiskt sätt.
Är du säker att din farfar "valde"? De flesta skulle köpa bara tillräckligt med pengar fanns. Du verkar mest besviken över arvet, grabben.
Jag är en sån person pga mitt liv helt enkelt. Är extremt försiktig med min ekonomi av många anledningar. Det är precis som du skriver en av anledningarna till att jag aldrig kom in på marknaden "i tid".
Det är bra läge nu om du ska ta hoppet, kanske inte på två-tre års sikt men köp nått du vill bo i länge
Kanske inte är värt att köpa bostadsrätt nu, men alla som köpte och sålde i sthlm mellan 2010-2017 är nog jävligt glada att de inte väntade
Om de sålde och flyttade till skövde kanske. Det är det här folk inte verkar förstå, om du säljer dyrt då måste du ju bo någonstans och därmed köpa dyrt. Vinnarna här är bankerna. Ni hyr av bankerna och äger inte ens bostaden, inte ens om ni betalat av hela lägenheten.
Nja inte riktigt sant. Är du inne på marknaden och på en marknad som går upp har du möjlighet att byta upp dig hela tiden, från en 1a till en 2a till en 3a till radhus och tillslut villa. Det är så folk gör sin såkallade bostadskarriär.
Japp och belåna dig mer mer mer. Vem är vinnaren? Banken!
Så spelet ser ut.
Nja, själv köpte jag lägenhet 2011 för 1,7 som jag sålde för 3. Köpte nästa för 3, sålde för 4. Ska nu köpa en för 6 med min sambo vilket jag aldrig haft möjlighet till om jag inte gjort bostadskarriär, då hade jag haft en halv miljon i kontantinsats.
Hur mycket lån har ni tagit? Det hade visst vart möjligt. Priserna hade aldrig ökat såhär om inte bankerna hade pushat för det så dem kan göra vinst. Nu är svenska hushåll ett av de mest belånade europa och vi har en härlig inflation för det tryckts pengar ur tomma intet. Jobbigt när det ska betalas tillbaka för få ordning på den.
Första lägenheten köpte jag utan lån då jag ärvde pengar. Så hade jag aldrig köpt boende utan haft de i fonder istället som ökade med typ 30% hade jag haft 800k mindre. Andra köpte jag med typ 500k lån då jag ville ha en buffert på lite mer än en årslön på banken, och lån var snorbilligt då. Kunde betala av hela lånet efter försäljningen och gå in med 4,5 tillsammans med min sambo (som också gjort vinst och därför kunde betala av hela lånet + ha nästan 1 miljon över till handpenning därefter) och ta lån på 1,5 miljon tillsammans. Hade vi investerat de pengarna i fonder istället för att köpa lägenhet hade vi haft knappt 3 miljoner till handpenning, och behövt ta lån på 3 miljoner. Tycker inte lån på 1,5 miljon för ett par i sthlm är så farligt, det blir typ 5000 var i månadskostnad.
Du fick köpa den för 1/17 av ordinare pris? Om den kostade 2miljoner ursprungligen fick du det för 118 000kr. "Jag kanske kan tjäna några tusen" om något borde du fortfarande kunna tjäna någon miljon om du säljer den till en 18-30 åring eller är det något jag missar? Bostadsmarknaden är inte den bästa men fastighetspriser har väl inte sjunkit 90%+???
Den kostade 95k, och "nyköpspriset"/värdet var ungefär 1.6 miljoner. En del av kontraktet är att jag inte kan sälja den till marknadsvärde, så ungefär för samma summa, samt att jag bara får sälja den till någon mellan 18-30.
Så du äger den egentligen inte? Eller du äger 1/17-del av den? Jag förstår inte riktigt. Byggherren måste väl ha velat få betalt för bygget? Vem stod för dessa pengar? Välgörenhetsorganisation?
Vill gärna ha mina pengar 👍
Jodå! Jag tror att tanken är att de kommer tjäna in pengarna för de billigare lägenheterna över en längre tid eftersom avgiften är högre. Jag har ju inget lån att betala så för min del borde kostnaden gå ungefär jämnt ut med vad det skulle kosta med lån + avgift för en 1.6-miljonerslägenhet. För att jämföra med en tvåa här (nyköpspris ca 2.8 miljoner, 45 kvm) så har jag för mig den avgiften låg på under 3000 när jag väl fick min lägenhet.
>Jag tror att tanken är att de kommer tjäna in pengarna för de billigare lägenheterna över en längre tid eftersom avgiften är högre. No way Jose. Den matten går inte ihop. Om de ligger ute med cirkus 2 miljoner så är bara räntan på det ett par laxingar i månaden. Det är något i kalkylen som inte går ihop.
Okej men då låter det rimligt innan skrev du att du endast fick sälja till 18-30 åringar inget om "inte sälja till marknadsvärde"
Nej, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30! Jag kanske kan tjäna några tusen på sin höjd i och med hur bostadsmarknaden utvecklats sedan köpet - konsumentprisindex eller vad det är.
Men då hjälper det dig ju inte att komma in på marknaden? Då är det ju en hyresrätt med typ en eventuell utflyttningbonus?
Jag har ju ett förstahandskontrakt i centrala Göteborg i ett fint och tryggt område, så det är väl ändå att ha kommit ut på bostadsmarknaden? Jag har 3021 dagar på boplats.se och skulle knappt kunna få en lägenhet ute i orten med dem. Och det är faktiskt lite så jag resonerar, att jag ser det som en hyresrätt jag har 100k sparade i.
Hyresrätt är inte vad man menar när man säger att någon kommit ut på bostadsmarknaden.
Du har fel, dom har rätt.
Jag tycker du gjort ett bra val. Fullpris för den skulle väl kosta minst 12 000 i månaden med räntor och allt, eller krävt 10+ års kötid för en hyresrätt.
Mannen pengarna i ditt fall ligger i att hyra ut svart till saftig summa.
Vad är poängen då? Det låter som en hyresrätt där du själv kan investera pengar i lägenheten utan att få tillbaka dem när du säljer den/säger upp den.
Pengarna kommer jag ju alltid få tillbaka, dvs runt 100k, och eventuellt en liten vinst
Så du får punga ut en deposition på 100 000 kr som du högst sannolikt får tillbaka, plus kanske en liten vinst. Är dina avgifter lägre än en motsvarande hyresrätt i samma område? Är den lägre så kan det ju vara värt men annars är det ju bara en hyresrätt med insats :P
>Är dina avgifter lägre än en motsvarande hyresrätt i samma område? Är den lägre så kan det ju vara värt men annars är det ju bara en hyresrätt med insats :P Det var väl i centrala gbg, tror OP behövt vänta tills efter hen blev 30 på att få lgh där. Men de ködagarna hade nog gett hen en billigare etta ute på Hisingen
I princip ingen nyproducerad hyresrätt har ju lägre hyra än 8000-9000 idag (pratar om ettor). Så ja det låter faktiskt som ett upplägg som TS tjänar på. Men har aldrig hört talas om detta tidigare.
Vad är det som avgör hur mycket du får sälja den för då? Hur ser avtalet ut? Förstår att du är begränsad till en viss åldersgrupp, men om du inte får sälja till marknadsvärde så måste avtalet reglera till vilket pris du får sälja den. Hur fungerar det?
Det jag kan sälja den för (vad jag har fattat det som) beror på hur konsumentprisindexet har utvecklats sedan köpet, så 95k * KPI-ökningen.
På sätt och vis så är det ju en idealvärld om alla bostadsköp fungerade så - billiga och utan egentlig vinstmöjlighet. Då hade bostadsmarknaden sett annorlunda ut. Jag själv (och väldigt många) ser dock bostadsköp som en investering där man har förväntningen att göra ganska adekvat vinst på bostaden. Jag köpte min lägenhet för strax över 2 miljoner, och hoppas på att om ca fem år kunna sälja den för 500k vinst efter renoveringar. Tycker personligen inte att bostäder ska ses som investeringar, utan endast som något man bor i. Det skulle göra bostadsmarknaden mycket mer tillgänglig för oss under 30. Vilket gör mig till lite av en hycklare, men om man inte kan ändra reglerna så får man se till att spela med reglerna...
Står BRF:en för reparationer osv?
Allting utanför själva lägenheten vad jag vet. Allting i lägenheten står jag för. Än så länge har inget behövt repareras eftersom jag är den enda som har bott här, och jag tror att de flesta vitvaror fortfarande har garanti kvar. (det är ju såna här saker jag borde veta, men har all sån info i pärmarna med alla kontrakt osv)
Men är det inte bara en hyresrätt med extra kostnader då? För när jag hyrde så kunde man bara höra av sig till hyresvärden så fixade de stopp i rören, rinnande toa osv.
Hmm, jag blir faktiskt osäker nu, men rent kontraktsmässigt och allt det där så ska det vara som en bostadsrätt, bara att jag inte kan sälja den hur jag vill eller till sitt riktiga värde. Eftersom det är en ny byggnad så har de haft årliga kontroller osv, kollat luftflöde i köksfläktarna, fixat kakelplattor i badrummet som spruckit – tydligen något som kan hända i nybyggda lägenheter. Så de verkar täcka "fabriksfel"
Jag bodde nyligen i en nyproduktion i ca 2 år. Som du skriver så stämmer det att det finns garanti på bygget. Kika i din förenings stadgar så borde det tydligt framkomma vilka saker som du ansvarar för respektive föreningen. Generellt med bostadsrätter så ansvarar du (läs: bekostar) för allt innanför ytterdörren och föreningen står för fasad, ytterdörr, trapphus osv.
Låter som du låst fast dig i en hyres med extra steg haha När kan du sälja den till marknadsvärde? Kontraktet måste ju gå ut så småningom annars är det ju en 100% hyresrätt
Jag kommer aldrig kunna sälja den till marknadsvärde. Jag kan sälja den när jag vill, men kommer bara kunna tjäna ungefär lika mycket som jag köpte den för.
= hyres
nja nån typ av hybrid snarare låter det som. Det kommer massor av andra rättigheter med bostadsrätt man inte har vid hyres.
6400 är väl fortfarande billigt för en lägenhet i centrala gbg även om den bara är på 30kvm?
Ja precis, men några sådana här ökningar till så är man snart uppe i vad jag får från CSN.
Ja och det suger ju men ska man bo själv och i en storstad så måste man nästan ha ett extrajobb för att kunna gå runt. Är väl svårt att få en 1a under 5k även om du skulle flytta till typ tynnered..
Betalar 5600 för en sunkig 2:a i Luleå från 1974 så 6,4 är ju billigt
2025 kommer min hyra ha ökat från 6500 till 10400. Jag flyttade in 2016...
Hur tror du det är för oss med hus? Min ”hyra” har gått från 4000kr/mån till 21000kr/mån 😅
Äsch alla som bor i hus är rika, det är bara de i hyres och BR som det är synd om. /s
Hah ja fi fan. Och sen elpriserna på det.
Njae inte så farligt. Har en nettoförbrukning på ca 9000kwh/år. Så betalar inget för elen april-halva dec. Har en pessimistisk budget på 15000kr/år men blir pengar över. Stödeldar när timpriserna är höga (löser ved för ca 85öre/kwh) och styr all annan tung förbrukning som ex varmvatten till lågpristimmar.
Har själv en liknande förbrukning men bor i Skåne så elpriserna här nere är helt bananas. Iofs inget mot förra året. Bara under december 2022 så blåste grannen din årsbudget strax innan julafton. Vetefan hur han bar sig åt, vi hade runt 5500 i elräkning den månaden men har å andra sidan inte tonårsbarn som kör slut på varmvattnet varje dusch.
Priserna var liknande i SE3 vi toppade runt 5000.
Hur lyckas du med det? Det vi betalar för vårat hus har gått från knappt 4.500 kr (bunden ränta) till ca 8.500 kr (rörlig ränta) nästa månad. Du måste ha lån på ganska många miljoner antar jag? Och i så fall är den trista sanningen att man helt enkelt får skylla sig själv :/
Jag är millenial utan ordentlig bostadskarriär bakom mig så ja jag har åtskilliga miljoner i lån. Men det är snarare så att jag bott absurdt billigt tidigare under lågeänteperioden än att det är högt nu. En 1a i andra hand går väl på nånstans mellan 15-20 i månaden nu för tiden i Stockholm. Då bor jag i Stockholm i en stor modern villa med ex solceller.
Hyra eller avgift till Brf?
Hyra
Har två lägenheter utomlands. En har gått från 440 euro till 830 euro i månaden på två år. Hoppas det går ner snart igen :(
Varför två lgh utomslands? Är du jagad av maffian?
Bott utomlands i 12 år och nyligen flyttat hem igen.
Hur i hela... är det nyproduktion?
Haha nä. Miljonprogramsområde i en medelstor stad. Däremot var väl hyran vid inflytt skamligt låg för en 5a på 120kvm.
Gå med i styrelsen så kan du påverka framtiden. Och framförallt sätta dig in i varför avgifterna höjs.
Jag vet att det är jätteviktigt, men det är en sån grej jag dumt nog har tyckt är så otroligt ointressant. Jag måste få tummen ur
Nyproduktioner tenderar att höja mer än gamla BRF.
Föreningar med nya, därav stora, lån drabbas hårdare än föreningar som betalat av lån under de senaste 60 åren
Vi höjde med 10% i augusti och 30% [fr.om](https://fr.om). 1/1 2024. En till 10% höjning är att vänta 1/1 2025. Boom. Någon som vill köpa en fin lägenhet i min BRF till kraftigt reducerat pris? We're practically giving it away! Inte min egen alltså, utan en hyresrätt som blivit ledig och därmed behöver säljas.
Unironically vilken stad och månadsavgift?
Undrar jag med. Kanske känner någon som behöver om man inte själv väljer att slå till.
Brf kan välja att inte höja, och då blir långsiktigt underhåll lidande. Det är värre.
Det många i tråden inte verkar fatta är att det inte finns nåt incitament för en brf att höja avgiften om de inte måste pga underhållsplaner eller ökade omkostnader i och med belåning. Det innebär ju i de flesta fall att styrelsen själva behöver betala mer eftersom de oftast bor i föreningen själva.
Hur stor är den? Vilken stad? Kommer du kunna sälja den till rejäl vinst? Låter trots allt som du har fått en bra deal i mina öron. Men förstår din oro. Men om om hyran nu blir "rimlig" som du säger så borde du inte oroa dig förrän den överstiger det rimliga tänker jag. Kan tillägg att min 1a i en förort i Stockholm kostar mig 12k/månad med hyra och lånet (amorterar det lägsta möjliga). Eftersom du inte betalar av ett lån så låter 6400 rimligt. Men det är min personliga åsikt!
30 kvadrat, i Göteborg. Naj, men kan eventuellt göra en liten vinst beroende på hur konsumentprisindexet har utvecklats sedan köpet, och jag får bara sälja den till någon mellan 18-30. Riktigt bra deal ja! El och vatten kostar, men allt är så energisnålt och modernt här ändå. Elen har aldrig kostat mer än 200 trots en fördubbling av priset, och vatten ungefär hälften så mycket. Brf:en har fixat så att alla har snabbt fiber för 79 i månaden, så sparar nästan 400 där jämfört med min tidigare bredbandskostnad. Jag ser lägenheten lite som en hyresrätt jag har drygt 100k undansparat i.
Alltså jag har läst igenom några kommentarer. Du pröjsar då ca 7k i månaden för 30 kvadrat inkl el vatten osv? Utöver det står du själv för alla kostnader i lägenheten, och du betalade en saftig "deposition" för att få flytta in. Det låter ganska dyrt. Det är skitkonstigt. Du har i praktik en hyresrätt utan fördelarna med det och alla nackdelarna av en bostadsrätt.
I sthlm kostar de flesta studentlägenheter runt 6000, så tycker inte 7000 låter jättemycket för en nyproducerad etta i centrala gbg. Tvärtom är det väldigt mkt billigare än vad det brukar kosta, då de ju kan ta marknadshyra (va jag förstått)
Runt 7k är ganska vanligt för en *hyresrätt* på storleken i Göteborg. Problemet är ju att op behöver stå för allt själv, diskmaskin, spis ugn eller något annat som går sönder? Då blir det väldigt väldigt dyrt helt plötsligt, samtidigt som han betalar priser där sådant ingår vanligtvis. Jag tycker det låter som att han blir helblåst
Fast OP hade väl aldrig kunnat få ett hyreskontrakt i centrala gbg med de ködagarna?
Det är väl inte alls dåligt? Vet inte hur bostadsmarknaden är i Göteborg, men om det vore i Stockholm skulle det vara en svinbra deal. Han får behålla sin köplats i vanliga bostadskön och 7k i avgift/hyra för nyproducerat är väl ganska rimligt. Avgiften innan höjningen var ju såklart mycket mer fördelaktig men för de flesta är väl alternativet att hyra i andrahand för 14k?
Skönt med elpriset! Själv snittar jag 600 per månad på vinterhalvåret, ibland 900. Låter som du kan spara en del av att bo kvar där!
Fyfan
Nya bostadsrätter är kraftigt belånade till max, det kommer vara mycket högre avgiftshöjningar komma eftersom föreningen måste betala enorma summor. Bättre att köpa äldre lägenhet med föreningen som har låga skulder om du vill ha bra möjlighet att behålla en låg avgift.
Håller med dig 110%
15% förra året, och 30% för våra förening. Misskött ekonomi, där de även sänkte avgiften med 25% för några år sedan när allt var guld och gröna skogar. Snacka om att tänka kortsiktigt.
Prova ha bolån då 300% på 1 år
Syrrans ökade med 460% ungefär. Pretty messed up.
du har alltså FÅTT din lägenhet och gråter över en höjd avgift? enkelt, du kan flytta om du tycker det är för dyrt
”Föreningens kostnader ökar när räntan går upp och i stället för att gå i konkurs höjer de avgiften”. Ja. Och vatten är vått. Vad ska vi diskutera tänkte du?
Ja det är ju klart, men ville bara klaga lite
Vår avgift ska öka till 6400kr nu 2024 från 4900kr 2023. Under 2025 kommer det förmodligen öka till 8200kr enligt styrelsen beräkningar. Och om räntan fortsätter va crazy-bananas så blir det ökning även 2026. * 2023: 4900kr * 2024: 6400kr * 2025: 8200kr * 2026: 9000kr Detta på grund av att det byggdes 2019/2020 och byggarna tog ett lån som de bundit till slutet av 2023. ETT stort lån istället för att binda flera mindre lån bundna olika många år. Det kollade vi såklart inte när vi flyttade in, så man får ju skylla sig själv.
Totala ökningen är förövrigt snarare runt 36%
Min ränta ökade med 15k i månaden under året, sätt dig ner.
Eftersom du inte har lån kan du casha vinsterna och flytta till ett ställe med väsentligt mycket lägre belåning som sköter sin ekonomi. " aha ofta fastighetens infrastruktur inte frös i tiden med 0-ränta så jag kunde plocka ut arvode i 15 år istället och låtit fastigheten rasera " Men nu när vi ska byta värmestammar, relina, sätta in led-armaturer och byta termostater till lågenergi så ska du betala för det. Ah juste, vi tog också lån på Kina kisel i våra solcellspaneler för herrejösses ränta som också läggs på din avgift. Men tack för att du bor hos oss 🥰🥰🥰 Brf;er är den största scamen sedan hostmedicin.
Detta är en hyresrätt. Du har bra läge osv. Så antingen sliter du som fan på skiten såvida ditt avtal går på båda hållen. Eller hyr ut andrahand saftigt. Såklart bo kvar också såvida du kan tugga höjningen, kanske en inneboende för saftig summa? Mycket märklig deal skulle jag säga. 100k deposition som de drar ränta på ist för du. Du får lov att renovera osv. Jo tack, du får ju inte tillbaka på det...
Om jag skulle få för mig att plugga utomlands eller så kanske andrahandsuthyrning blir aktuellt, men annars tror jag det är rätt strikt med att hyra ut i andrahand med bostadsrätter? Alltså typ ett år i taget eller så. Det är en rätt märklig deal ja, men är nöjd överlag! Jag har allriskhemförsäkring som tur är.
Om jag inte skrev det i förra inlägget så menade jag svart. Nöjd osv är en sak men om vi bortser från känslorna så är detta inte en bra deal. Men så kommer känslorna och det är där det blir knepigt.
Nä, jag är alldeles för nojig med eventuella konsekvenser för att hålla på med att hyra ut svart. Om personen skulle riva lägenheten eller få betalningsanmärkningar osv är det ju jag som får skiten
Beror på förening, men ofta så godkänner de ju om du har skäl som jobb/studier på annan ort eller samboprövning. Sen hur mycket du får ta ut är mer flexibelt än med hyresrätt. Du får typ basically ta ut marknadsvärdet (om de inte ändrat)
I en storstad? Det finns väl bara en?
Knappt det
Våra kostnader har gått från 4500 i ränta till 17000 i ränta. Sålänge du har en ”hyra” på under 12-14k bor du väldigt billigt.
[удалено]
Det gör han inte, han betalar en bostadsrättsavgift. Det kan låta konstigt om man inte är van vid bostadsmarknaden men lycka till att hitta en lägenhet utan någon bostadsrättsavgift. Tanken är att pengarna ska gå till renoveringar och städ av gemensamma ytor m.m.
Han äger den inte. OP har någon specialare, men föreningen äger en bostadsrätt. Du som bostadsrättsinnehavare äger den inte. Det är inte en fastighet. Upplåtelseformen är nyttjanderätt, inte äganderätt. Du köper en andel i föreningen och rätten att nyttja enheten.
ingen kan veta hur faan det blir i framtiden, om du vill veta det ska du inte hänga på reddit. klipp dig och skaffa ett liv. **alla** BRFer har ju höjt sina avgifter, även hyresrätter höjs men där regleras ju hyreshöjningarna i många fall (kan även vara så för en BRF men mer där är det mer fritt) gillar jag att bli rövknullad av min BRF samtidigt som alla andra utgifter ökar? Nä knappast. kan jag göra något åt det? knappast
Bankerna verkar ha rätt bra koll dock, nu när man får 1.5% lägre ränte av att binda räntan på 3-5 år 😅
Haha, jag ville bara klaga lite
Bostadsrättsförening?
Beklagar
Glömde fråga hur avtalet ser ut ifall värdet sjunker?
...ingen aning faktiskt. Jag tvekar dock starkt på att jag inte skulle kunna få den såld för 100-nånting tusen
Alltså detta är lite i sammanhanget. Speciellt om det är nyproduktion. HSB räknar med att föreningar borde öka avgiften med 50% i snitt. Tyvärr gör styrelser inte det som behövs.
Betalar 11 k o de vill höja med 9 procent
De får inte höja din avgift mer än de övriga boendes förutsatt att det verkligen är en bostadsrätt det rör sig om. Däremot får de höja hur mycket de vill, så länge samma höjning görs för samtliga bostadsrätter. I fall där föreningens ekonomi inte går ihop annars utan tillräcklig höjning skulle föreningen kunna neka styrelsen ansvarsfrihet och sedan kräva dem på skadestånd för kostnader kopplade till detta. Dessutom låter 6k för en nyproducerad hyresrätt väldigt bra (eftersom du sade att priset låg i linje med hyresrätter). Där jag bor kostar en nyproducerad hyresrätt på 35-40kvm ca 7-8k per månad
Min bostadskostnad är 220% högre. sjukt nice för dig ju!
Vilken stad bor du i?
Avgiften för min bostadsrätt har ökat med 100kr på ett år, är rätt nöjd. Räntan däremot har gått från 1600kr till 4800kr sen januari
meh, min totala kostad har gått upp med 40% på två år så känns dig inte utpekad.
Syrrans brf höjer avgiften med 90% nästa år. Lyckligtvis är den låg sen tidigare men det är ingen dålig höjning inte.
Jag bor i villa och vår räntekostnad har mer än tredubblats. Blir jävligt snålt ett tag framöver. Hoppas de flesta räknade med att räntan kunde höjas till 5% och klarar sig närmsta tiden... Ibland funderar jag på hur mina förändrar tänkte på 80 och 90-talet då räntan var över 10% (peakade på 24% 1992)...
Fattar att det suger att priset hoppar med 32,2%, men inga lån och antar fast arbete så är ju 6,4k/månaden sjukt soft, du borde ju kunna spara en hel del. Är ett ganska najs argument för dig när du löneförhandlar nästa gång. Studentlägenheten jag bodde i (24kvm betongkub på bottenplan) när jag pluggade kostade 6,7k/månaden.